Saturday, December 31, 2011

WeLCome 2012.....

Perjalanan selama 365 hari dalam 2011 akhirnya akan berakhir hari ini.  Banyak kisah suka dan duka berlangsung sepanjang eksplorasi 365 hari ini.  Ternyata perjalanan tahun ini banyak merakam cerita indah dan hebat terjadi dalam setiap scene pada perkiraanku.  Aku bersyukur pada Allah di atas kurniaanNya kepadaku yang kerdil ini.  Terlalu banyak nikmat yang Allah berikan kepadaku,  padahal aku banyak berdosa malah selalu menzalimi diriku sendiri.  Astaghfirullah al-Azim.....Ampunilah segala dosaku Ya Allah.

tidak kunafikan ada juga scene2 sedih malah menjengkelkan berlaku dalam perjalanan 365 hari ini.  Namun,  scene2 kurang bagus itu kuanggap sebagai segmen kehidupan, dan bila ada klausa 'kehidupan' maka aku harus menjalani, mengharungi dan berada dalam segmen hidup itu dengan rasa istiqamah dan qanaah.  Aku akur bahawa setiap perkara yang berlaku pada diriku tahun ini adalah "Qada dan Qadar" yang telah ditetapkan untukku.  Subhanallah walhamdulillah walaila ha illallah.....

bercerita pada hari ke 365,  membuatkan aku banyak bersyukur kerana diberi peluang berada dalam tahun hebat buat diriku.  pada hari-hari akhir tahun 2011 ini  aku dapat satu hobi baru yang sangat menjentik minatku yang dari dalu memang sukakan apa saja karya kreatif.  kali ini,  aku mempelajari "sulaman Riben".  melalui buku yang ditulis oleh Halina Abdul Hadi dan Marlina Rahmat.  memang sangat menarik untuk mempelajari sulaman riben ini.  sebenarnya,  aku memang tidak pernah terniat untuk membeli buku ini, malah seumur hidupku aku belum pernah tahu yang sulaman riben ini wujud,  ingatkan cuma ada cross-sticth saja.  ssebelum mempelajari teknik2 dalam buku,  aku belajar dari sebuah blog(lupa nama blog itu) untuk belajar buat bunga dari riben dan aku sudah menguasainya....ceh!!!


Buku Sulaman Riben Siri 1
berbalik kepada sulaman riben,  ya..memang aku tidak pernah terniat untuk membeli buku ini.  waktu itu aku dan suzie berada di evergreen untuk membeli barang2 keperluan Panitiaku,  sebenarnya mahu menghabiskan duit PCG atas arahan PT kewangan sekolah.  Dalam pada menunggu invois di print keluar,  aku membelek2 buku yang diletakkan di atas rak cermin,  masa itulah aku terlihat buku sulaman riben ini.   setelah membelek2 buku ini dan dengan tawaran harga yang sesuai,  aku ambil keputusan untuk membeli buku ini tanpa ragu-ragu.  tak sabar rasanya pulang ke rumah dan mencuba teknik sulaman riben ini.  menurut buku ini, teknik sulaman riben di Malaysia masih baru,  oleh itu alat2 kelengkapan untuk membuat sulaman riben ini terutama jarum, memang susah untuk dapat.  bagusnya buku ini,  penulis memberi cadangan menggunakan jarum kasut.  aku awal2 lagi sudah bercadang untuk pergi ke kedai "Classic" yang banyak banyak menjual peralatan untuk membuat "cross-sticth".  Aku beli jarum "cross-stitch" yang paling besar dan sederhana serta suku meter kain "cross-sticth".  petang itu, sampai saja di rumah....aku terus mencuba teknik sulaman riben ini,  quite tough...but quite intresting juga untuk mencubanya.....mari lihat hasil pertamaku.....

Sulama Riben bunga Tulip dan Rama-rama.
Selamat Tinggal 2011....Kenanganmu Kekal Bersamaku...
Selamat Datang 2012....Aku Bersedia Menempuhmu...

Tuesday, December 27, 2011

Lama betul tak tulis ceita baru kat blog kesayanganku ini.  tiba-tiba rasa rindu pula.  tanpa sedar cuti pun dah nak habis,  hitung punya hitung tinggal 8 hari saja lagi baki cuti sekolah akhir tahun.  tanpa sedar juga,  kita sudah hampir pada penghujung tahun 2011.  mengimbas kembali tahun 2011 ini,  aku akui ia tahun yang paling indah untuk dikenang.  banyak memori indah dan bermakna terukir dalam tahun ini.  banyak perkara baik yang berlaku dalam tahun ini.  salah satunya adalah hari konvokesyenku yang berlangsung 29 Nov lepas.  Rasa syukur tidak terhingga kupanjatkan pada ILAHI Ya Rabbi di atas kurniaan tahun yang indah ini.  sesungguhnya semua kenangan indah dan takdir yang baik ini adalah atas kurniaanNya juga.


sekarang ne kan...aku jadi pengikut setia kepada seorang blogger bebas dan penyanyi dalam youtube.  Encik Mimpi, begitu dia menggelarkan dirinya baik di dalam blog,  FB dan juga Youtube.  satu lagi yang buat aku tertarik adalah lukisannya yang comel itu.  selalu saja buat aku tersenyum sendiri malah tergelak.  Encik mimpi misteri sangat orangnya.  aku paling suka lukisan yang dia selalu post dalam Fb. sebelum terkenal encik mimpi melalui video nyanyian dia dalam Youtube,  aku juga pengikut setia blog sahabat cantikku si Luna Zura a.k.a Luna Bru.  Dua manusia ini punya nilai seni yang tersendiri.  apapun aku harap mereka akan terus sukses selalu.

aku pula....untuk penghujung tahun ini,  kutanam satu azam dan nekad untuk menyiapkan Novelku yang entah layak atau tidak ia digelar sebagai novel.  aku juga berniat untuk menghantar karyaku itu pada FAJAR PAKEER SDN. BHD.  aku tidak mengharapkan manuskripku itu diterima oleh pihak mereka.  Hanya sekadar mencuba dan kalaupun manuskripku itu tidak diterima aku sudah cukup bersyukur kerana sudah ada dua orang pembaca pada karyaku itu.  Malah sahabatku si Luna Zura mengiktiraf ia adalah sebuah novel.  itu sudah cukup sekalipun kalau di pihak profesional mereka hanya menganggap karya sulungku itu adalah sebuah novel picisan serupa sampah.

semoga Allah memberi ruang dan mempermudahkan jalanku. Amin Ya Rabbal Aalamin

Tuesday, December 6, 2011

WaWi DaLam KenanGan

hari ini dapat perkhabaran kurang baik yang sebenarnya sangat menyentuh hatiku.  hari ini dapat perkhabaran yang sepupu pertamaku Allahyarham Mohd Jawawi Jahamin kritikal dan selang beberapa minit dia dikhabarkan sudah meninggal dunia.  tersentuh sangat hati aku mendengar berita ini.  banyak memori indah dan lucu bersama arwah yang ku kenal dari zaman kecilku lagi.  waktu mendengar khabar dia kritikal bersungguh2 aku mendoakan agar dia diselamatkan dan meminta agar Allah memanjangkan umurnya,  namun Allah lebih menyayangi dia.  Ya Allah,  Kau ampunilah segala dosa arwah sepupuku,  Kau tempatkanlah dia bersama roh orang2 yang beriman.  tak sampai hati aku melihat makcikku tadi.  sudah dua kali dia kehilangan anak kandungnya.  Wawi....semoga kau tenang di sana. 

waktu zaman kecil dulu,  arwah Wawi paling lucu.  aku teringat waktu dia baru mula hendak bercakap.  seingatku dia macam agak lambat dapat bercakap,  kalau dia bercakap yang kedengaran dari mulutnya hanyalah perkataan yang rrrrrrrrrrrrrr...lebih kurang rererreereeerreeee.....hahaha...dan itulah yang dia maksudkan bahawa dia sedang bercakap dengan kita,  padahal tiada satu butiran percakapannya yang dapat difahami.  Aku teringat lagi,  waktu kami masih kami kecil,  aku tunjukkan pada dia telur separuh masak yang aku dapat dari mama,  aku sembunyikan dalam kain baju ku dan mengunjukkan pada dia....

"Wawi...tengtengteng...na..cuba kau teka apa ini?"
"apa itu...." tanya wawi sambil memicit telur itu sampai pecah dan perbuatan arwah buat aku maraj dan menangis.  masih aku ingat betapa cuaknya arwah waktu itu sampai2 dia pulang ke rumahnya....

betapa kenangan itu terasa macam sedih bila diingat semula setelah pemergian arwah.....

RIP Wawi....Semoga Allah merahmati kau selalu....
Bismillahirrahmaanirrahiim

ALhamdulillah hi Rabbil Aalamiin
Ar-Rahmaanirrahiim
Maalikiyau Mid diin
Iyya kana' bubu wa iy yaa Kanas taiin
Ihdinas si roo Tol Mustaqiim
Siroo Tol Laziina an am Ta alaihim
Goiril maghduubi alaihim
Walad dooooool liin
Aamiiin........
Ku hadiahkan al-Fatihah ini buat arwah Jawawi Jahamin dan Kepada seluruh ahli keluargaku....

Tuesday, November 29, 2011

291111MCD

McD...The DaY

sebelum perarakan graduan....
hari ini berlangsung hari bersejarah dalam hidupku, penyaksian tuntas pada cita2ku selama ini. Hari ini penat lelahku 4 tahun yang lepas sudah berbayar. apa pun untuk hari ini, wajarlah aku merasa bahagia. saat kaki melangkah ke dewan canselor dan diumumkan sebagai graduan, hati tiba2 jadi sebak. debaran terasa dalam hati, namun hilang sejurus tangan menggenggam scroll kosong. aku tidak tahu apa yang terlukis pada wajahku saat itu, yang pasti aku senyum puas.


Sebelum Masuk Dewan...Abah Kasi beli Bunga Ada DoRaeMon....Hepi!!! TQVM Abah.....Pas Graduasi Babu MaJan Bagi BunGa LilY....Adeq Bagi BunGa RoSe ada Teddy Bear Pink...AdIb Bagi BunGa KerTas Wif Mrs. FroGGY....TQVM Abang Long And Adeq...Mama Long LOVe KaMu seMua!!!
Hepi anD TerHaru SanGaT....

Hehehe....pestaim DaPaT BunGa....selama IdUPku.....hahaha!!! ciiiiiaaaaaannnnnnn....

Choclairs...From Abang Long....Tq My Dear.....!!!

Konklusinya......
bukankah aku patut merasa gembira....ya...aku gembira akhirnya. Julia Jay...akhirnya aku dapat mencari juga gembiraku yang hilang hari itu.  aku layak sekali ba kan dear merasa gembira itu??...bukan untuk sesiapa...tapi untuk diriku....tq kerana mengingatkan aku untuk tetap merasa gembira.....


Sunday, November 27, 2011

McD.......

Selasa ini aku bakal menerima scroll ijazahku...maknanya...selasa ne....MY ConVocation Day....my McD.  tapi terus terang aku tak happy. banyak kali aku try supaya aku happy dengan hari McD itu,  tapi yang aku dapat cuma rasa syukur tak terhingga pada Allah kerana atas limpah kurniaNya maka aku berjaya mendapat segukung ijazah impianku selama ini.  sememangnya aku patut merasa gembira dengan hari McD itu,  tapi aku tidak boleh menipu diri yang aku gembira sebab rasa itu tidak ada malah aku merasa sangat tertekan sebenarnya.  Bangga....?? ya memang aku bangga dengan hari itu.  cuma aku tidak dapat merasa gembira yang mungkin dirasai oleh rakan-rakanku.  semoga bila sampai ke Dewan tempat McD itu aku dapat merasa gembira yang aku cuba cari beberapa hari ini.

Friday, November 18, 2011

tiDaK akTif

hari ne aku deactivated akaun FB, too many hurt things...jadi aku rasa aku perlu menutupnya sementara waktu ini.  Besok hari last sesi persekolahan 2011.  Terlalu banyak kenangan dalam tahun ini yang tetap saja indah untuk dikenang,  di dunia kerjaku dan juga bersama keluargaku yang tersayang.  Cuma kisah peribadiku masih kekal tinggalkan kenangan pedih dan perit untuk dikenang.  Melulu sedih kisah peribadiku.  Moga masih ada BAHAGIA untukku.  

Besok last day Jue BFFku jadi staff SKAK.  usia persahabatan kami baru bermula dan berharap ini bukan pengakhirannya.  Ya...memang keadaan tidak akan sama lagi bila semuanya sibuk dengan hal masing2 nanti.  cuma aku berharap agar persahabatan ini kekal utuh sekali pun banyak yang akan berubah nanti,  moga saja hati2 kami sentiasa ingat dan itu bisa mengekalkan komunikasi melalui HATI. 

Dengan manusia 'Beliau' a.k.a si BeGo itu.....dia sudah buang aku jauh2 dari hidup dia,  tapi aku masih mengekalkan dia dalam hatiku.  samada dia dapat mendengarnya atau tidak,  dapat merasanya atau tidak,  aku tidak kisah sebab aku selalu dan tidak pernah memutuskan komunikasi melalui HATI.  adios.......!!!!

UPSR......Kasihan anak2 Muridku....apapun sebagai guru simpati pada keputusan mereka tetap ada lebih2 lagi bila melihat kejayaan murid2 lain di sekolah lain.  Buat NorFitriyana dan Tersiana...TAHNIAH LULUS UPSR 2011.......semoga kejayaan cemerlang sentiasa mengiringi kalian....!!!

Friday, November 4, 2011

SuLiT

sulit betul rasanya punya cinta rahsia.  sulit betul kalau setiap hari terpaksa berdepan dengan dia.  sulit betul bila dia tidak pernah nampak yang aku ada di depannya.  sulit betul setiap hari terpaksa berpura-pura tidak rasa itu dan ini.  baiklah....

Thursday, November 3, 2011

iTuLaH aKu

KaLau BiCaRa iTu BaHaSaku

PeriGi iTuLaH aKu

KaLau IsYaRat iTu BaHaSaku

TimBa iTuLaH aKu

KaLau KaTa iTu BaHaSaku

PeriGi iTuLaH aKu

KaLau MaTa iTu BaHaSaku

TimBa iTuLah aKu

KaLau SenYaP iTu BaHaSaku

iTuLah aKu

Wednesday, November 2, 2011

aKu & HiDuP


NaFas BunYi

Aku HiDuP

MaTa BuKa

Aku HiDuP

TanGan GenggaM

Aku HiDup

KaKi LangKaH

Aku HiDuP

OtaK FiKir

Aku HiDuP

CaTuRan Apa HaRi Ini?

MampuKah Nafas?

MampuKah MaTa?

MamPukah Genggam?

Mampukah LangKah?

Mampukah Fikir?

GeTaR

PaDa GeTaR RaSa

aDa GeLomBanG

aDa FreKuenSi

aDa SanGsi

aDa KonsiKuensi

MaNa RaDaR PengeSan BimBang?

Tuan Punya badan & Beliau

kala ini tuan punya badan tidak tahu mahu bilang apa pada perasaan tuan punya badan yang sejak malam tadi agak kecelaruan yang amat.  sudahnya,  sejak malam tadi mata tuan punya badan ni,  asik mengalir.  mungkin kecewa lagi lah jawabnya.  rasa kecewa ni selalu saja ketat dan melekat dengan tuan punya badan.  macam satu sumpah,  macam satu badi.  barangkali tuan punya badan dengan gam punya persaudaraan yang utuh,  atau apa tuan punya badan harus mengikut kepercayaan agama buddha dan hindu, bahawa pada kehidupan lalu tuan punya badan,  tuan punya badan adalah sebuah gam. sudah pastilah tidak.  semalam selain mata,  hati tuan punya badan turut menangis semahunya.  rasanya kalau hati tuan punya badan juga punya dua mata macam muka tuan punya badan,  pasti 'mata' hati tuan punya badan sudah bengkak-bengkak,  sebab masa mata tuan punya badan menangis,  hati tuan punya badan rasa satu kesakitan yang amat sangat.  tapi otak tuan punya bilang,  bukankah tuan punya badan sudah selalu merasakan sakit itu,  masih belum imune kah tuan punya badan???
semalam tuan punya badan dapat detect sesuatu pada 'orang' yang tuan punya badan suka.  dan perkara yang dapat di detect oleh tuan punya badan sangatlah membuat tuan punya badan terus dapat penyakit 'mati rasa' dan 'mati hati' dan itulah yang menyebabkan mata tuan punya badan menangis.  syukur dua penyakit ini tidak bahaya hingga boleh mati.  sampai-sampai tuan punya badan dengar lagu lama 'SLAM' yang tajuknya,  "Jika Kau Rasa Getarnya".  
semalam mahu saja tuan punya badan teriak sesuatu pada orang yang tuan punya badan suka.  tuan punya badan konon-konon mahu teriak..."I LoVe YoU".  Tapi,  Manalah tuan punya badan ada keberanian itu,  tidak pula tergamak tuan punya badan jadi 'perigi'. orang itu,  atau bagus tuan punya badan gelar dia "si beliau" dalam entri ini tidak akan pernah tahu apa yang tuan punya badan rasa.  biarlah,  sebab tuan punya badan ambil keputusan undur diri.   menginsafi kekurangan diri tuan punya badan maka keputusan itu mungkin betul atau mungkin juga tidak.  biarlah masa yang tentukan....
Aku Ingin Bilang ini.....

Sunday, October 30, 2011

TwO RoSe

Hari ini Giti dan Gisak ke sekolah seperti biasa. masuk ke kelas dan belajar seperti biasa. sedari awal, Gisak begitu malas sekali. mata Gisak merah-merah menahan kantuk. beberapa kali Gisak menggosok-gosok matanya. "sia siodop neh", bisik Gisak di telinga Giti. nasib baik mereka duduk di barisan paling belakang, jadi tidaklah ketara sangat perbuatan Gisak yang bagi Giti sangat menjengkelkan. sempat Giti mengumpat dalam hati, "bisik2 di telinga orang, sudah tu mulut bau tinggat".beberapa kali Gisak tersengguk-sengguk ketiduran semasa pelajaran sejarah. Giti menyiku tangan Gisak membuatkan Gisak terbangun sambil melap liur basi yang keluar dari hujung mulut sebelah kirinya. dengan mata kuyu, sekali Gisak berkata,

"dei giti, sia siodop neh".

"apa mala ko buat semalam??? ko tidak tidurka?" marah Giti kerana agak menyampah dan sedikit geli dengan liur yang masih bersisa di hujung mulut sebelah kiri Gisak.

"emm....tidur...nga macam dih tidak sukup", tingkah Gisak dalam pelat dusun yang bagi Giti sungguh DoGo sekali pada pendengarannya.
"ko memang..gedepen", kata Giti sambil meneruskan kerja membuat nota seperti yang diarahkan oleh guru sejarah dan tidak lagi mempedulikan Gisak yang sedang dalam kantuk yang amat. ketika Giti menoleh ke arah Gisak, gadis form 5 itu sudah tidur semula, nyenyak sekali. Giti menjelirkan lidahnya pada Gisak keranadia merasa sebal sekali dengan perangai kuat tidur Gisak. bagus kalau si Gisak Nampak.

tiba masa Bahasa Inggeris.....

"Stand Up.....Good Morning teacher"....Koman Ketua kelas

"Good Morning Teacher"....semua pelajar memberikan hormat kepada Teacher Eton.

Gisak terkejut, dia terpisat-pisat-matanya merah sekali dan liur basi meleleh lagi di tempat yang sama. Gisak melap liur itu dengan bahagian dalam tudungnya. Giti cuma melihatnya sambil menahan geli tapi senyum puas. "Padan muka ko...kotoh siapa suruh gedepen" getus hati Giti.

"kanapa ko tidak kasi bangun sia" tanya Gisak dengan muka yang mencuka. muncungnya panjang ke depan. sisa hitam kesan tinggat di tepi mulutnya ketara sekali.

"Kotoh....", hanya itu jawapan Giti. Gisak terkulat-kulat sebab masih mamai. nyenyak sekali dia tidur sebelum tiba masa BI.

"okay class...today teacher mau kamu buat karangan dalam bahasa Inggeris...tajuk bebas...kamu boleh buat apa saja bentuk cerita...yang penting bukan cerita yang merapu-rapu".

faham dengan arahan Teacher Eton, semua diam dengan penuh konsentret membuat karangan BI. masing-masing dengan kamus OxFord. kecuali Gisak, dia terkebil-kebil memandang rakan sekelasnya. langsung tiada idea mahu menulis karangan, jangankan isi-baru tajuk pun Gisak tidak ada idea. sudah begitu, Gisak kelupaan membawa Kamus oxfordnya.

" Giti....pa gia tajuk ko" tanya Gisak dengan suara yang agak berbisik.

" sia kasi cerita pengalaman saya tejumpa hantu di kampung", jawab Giti dengan selamba.

" sia pun la, yang cerita hantu banyak rupa, dia bilang mama sia", Kata Gisak dengan yakin.

" man nopoh be...ikut suka ko la", tungkas Giti, malas melayan karenah Gisak yang suka mengikut apa juga yang Giti buat.

Gisak semakin yakin. dia sudah ada tajuk. "Hantu banyak rupa", begitu tajuk yang sudah ada dalam fikiran Gisak. dia senyum puas kerana sudah ada tajuk untuk karangan bebas BI itu. cerita pasal hantu banyak rupa yang didengar dari ibunya bermain dalam kotak fikirannya. syukur dia dapat mengingat keseluruhan cerita itu kerana baru 2 minggu lepas waktu dia pulang ke kampung, ibunya meneceritakan kisah itu kepadanya. cerita "Hantu Banyak Rupa" itu heboh diperkatakan di kampungnya. tangannya mula menulis tajuk yang sudah ada di otaknya. dalam hati dia menyebut satu persatu tajuk yang sudah difikirkannya dan mengalihkannya ke dalam BI. di kertas kajang dia mula merangka tajuk karangannya.

"Hantu", Gisak menyebutnya di dalam hati. tangannya ligat menulis perkataan "Ghost" pada kertas kajang miliknya.

"Banyak", Gisak menyebutnya di dalam hati. "apa tu aaa kalau dalam BI?" Gisak bertanya pada diri sendiri dengan nada perlahan sambil mengetuk-ngetuk pen di tepi dahinya. "oh....saya tau suda...". Gisak senyum sumbing sambil tangannya ligat menulis perkataan "Much".

"Muka", Gisak menyebutnya di dalam hati. sekali lagi dia bertanya pada diri sendiri dengan nada suara yang perlahan. berkali-kali juga tangannya mengetuk tepi dahinya, tapi Gisak gagal mengingat perkataan 'Muka' di dalam BI. lepas diketuknya tepi dahi, Gisak menepuk-nepuk pula tangannya dengan perlahan mengharap otaknya dapat mengingat kembali perkataan 'Muka' di dalam BI. tetap gagal mengingat, membuatkan Gisak meliarkan matanya menerawang keseluruhan kelas. lalu akhirnya dia memandang Giti, teman sekampungnya.

"Gitiiiiii..." panggil Gisak manja. dia tau Giti akan marah. Giti memandang Gisak tanpa senyum.

" apa?", jawab Giti serius.

" apa gia tu...muka atau wajjah dalam BI?" tanya Gisak dengan antusias sekali tapi sempat bergurau dengan Giti.

"mana kamus ko"? tanya Giti, masih serius"

" sia tatinggal", jawab Gisak jujur dengan wajah penuh pengharapan. tangan Gisak sudah sedia memegang pen.

" Two Rose", jawab Giti selamba.

" apa gia?" tanya Gisak kurang dengar.

" Two Rose", ulang Giti dalam pelat omputih.

" oooh....macammana gia mo eja tuh", tanya Gisak jujur.

" T W O R O S E", Giti menyebutnya satu persatu.

" ponsikou kio....", kata Gisak sambil senyum. Giti juga tersenyum puas.

Gisak dengan yakin menulis tajuk karangannya pada kertas kajang. tangannya ligat menulis dengan tulisan yang sekemas mungkin. " GHOST MUCH TWO ROSE", ketika menulis tajuk ini; Gisak tidak sedar yang Teacher Eton berada di sebelahnya. dengan wajah kehairanan gurunya itu bertanya.

"Aisah....apa tajuk karangan kau?" tanya Teacher Eton.

"GHOST MUCH TWO ROSE", jawab Gisak dengan yakin.

"GHOST MUCH TWO ROSE...macam tiada erti ja tu?? apa yang ko mo tulis sebenarnya"

"sia mo cerita pasal HANTU BANYAK RUPA bah cikgu", jawab Gisak jujur.

"RUPA dalam BI apa Aisah?" tanya Teacher Eton.

"emmm...Two Rose" jawab Gisak yakin.

"&**%%##@*&^()", Teacher Eton.

waktu ini, Teacher Eton sudah terduduk-duduk ketawa di sebelah Aisah, kebetulan Teacher Eton berbangsa dusun. sementara Gisak pula terkebil-kebil melihat aksi cikgunya. Giti Pula sudah menekan-nekan perutnya sambil ketawa. pelajar yang berbangsa dusun juga sudah mula ketawa terbahak-bahak setelah cerita "MUKA" di DALAM BI adalah "TWO ROSE" tersebar. Pelajar berbangsa Murut, dan campuran meminta pelajar dusun untuk memahamkan mereka. akhirnya kelas tingkatan 5 pecah dengan deraian tawa yang gamat. Muka Gisak merah menahan malu, lantas berkata....

"Si Giti...penjahat....".


VOCAB
MuKa dalam bahasa Dusun= Tures....yang di eja oleh Giti...TWO ROSE...
Muka=Face



.

SaMaT SeBeLuM PanDaI CaKaP OmPuTiH

Samat Feel bored masa Lepak dalam bilik dia Yang semak dan agak berbau sebab banYak baju yang sudah 2 minggu dia tidak icuci. tiba-tiba samat dapat idea bagus punya. "BaGus Sia pi pamfe, pi naik tu yang bepusing2...mana tau ilang ne buring sia", getus hati Samat yang poyo. kebetulan duit gaji bulan ini ada berbaki RM50. "Masuk RM2, beli Token RM10...buli la tu...sy mo tu yang pusing-pusing ja...ketudu pe...sebab dulu masa sia kici2...durang bapa tidak pernah bawa sia pi pamfe....alasan bapa...ingga tuuuuuusiiiiinnnn...niarila pembalasan si pitung", SaMat berkata sambil senyum2. kalau tadi dia cuma bermonolog dalaman, kali ini dia bercakap dengan diri sendiri di hadapan cermin empat segi yang dia curi dari bilik kakaknya, si zaitun. SaMat sekali lagi melihat duit RM50 di dompet LeVi's tiruan yang dia beli dari pilak yang berjalan2 sambil jual barang tiruan. sekali lagi dia melihat mukanya di cermin, dia membetul-betulkan rambutnya yang sudah digayakan dengan style Emo. sekali dia tersenyum simpul, "Kotoh si tonton...sia curi cermin dia yang oren-oren...kotoh!". tanpa melengahkan masa SaMat terus mengambil kunci moto dan keluar dari bilik lalu menguncinya.

di Pamfe.....

Samat terus membayar RM2 di kaunter tiket masuk. dengan semangat berkobar-kobar dia terus ke bahagian permainan pusing-pusing. begitu SaMaT menggelarkan permainan yang sangat diingninya semenjak dia kecil lagi. dari jauh SaMat Melihat penjaga permainan pusing-pusing seorang lelaki Mat Saleh. " edeii orang putih dih mala....dia buli faham ka ne aa..cakap sia", fikir SaMat di dalam hati. selepas membayar dua token kepada penjaga permainan itu, SaMat dengan perasaan gembira masuk ke dalam sangkar khas, SaMaT tersenyum sumbing tidak sabar menanti saat permainan ini bergerak. beberapa minit kemudian permainan itu mula bergerak. Hati SaMat mula berbunga riang. "amaaa...apaaa...tonton...sia tecan sudah naik ni pusing-pusing...." SaMaT berteriak sambil memegang besi yang ada pada sangkar. Macamlah Mak Bapak dan kakak dia si Zaitun yang dipanggilnya si TonTon itu boleh mendengarnya. SaMaT benar-benar merasa teruja, nasib baik ruang dalam sangkar itu kecil, kalau tidak pasti SaMaT sudah terloncat-loncat seperti beruk.
keterujaan SaMaT tiba-tiba terbantut, tiba-tiba dia rasa sakit perut yang amat. sakit yang dirasanya itu sangat dikenalinya. dia hendak tercirit. baru dia teringat sebelum ke pamfe tadi dia makan megi kari sambil letak 5 biji lada padi. Anak dusun tidak hidup kalau tidak makan lada. permainan pusing-pusing masih bergerak-gerak, berpusing-pusing. sekali pusing, dua kali psuing, "Pooooooootttttt...Prottttt", SaMat terkentut, perutnya sudah mula memulas-mulas tahap gaban. tahi cirit terasa seperti berada di hujung dubur. tiba-tiba SaMat berteriak.....

"Turun-turun....." teriak SaMat kepada penjaga Orang Putih itu. SaMat memukul2 besi di sangkar. tika itu, sangkar SaMat berada di bahagian atas. Orang Putih itu melambai ke arah SaMat. dia ingat SaMaT melambai ke arahnya. SaMaT berteriak lagi.
"Turun-turun...saya mau turun", masa ini Samat berada hampir dengan penjaga orang putih itu.

 

"what...Two Round", tanya orang putih itu sambil berteriak.

 

"Yes...yes...", kata SaMat dengan Yakin sambil menahan cirit.

 

Tiba-tiba, orang putih itu menambah pusingan sebanyak dua kali dengan muka yang sangat yakin. SaMaT bingung, bukankah tadi dia sudah bagitau orang putih itu yang dia hendak turun, Malangnya orang putih itu tidak menurunkan dia malah menambah pusingan permainan itu sebanyak dua kali. SaMat sudah tidak tahan lagi.

 

Selepas pusingan kedua berakhir, Penjaga Orang putih itu sambil tersenyum mesra membuka get sangkar....

 

"apa ni Mat SaLeH....sia bilang turun-turun....tingu sia tabirak sudah', kata SaMaT sambil marah-marah.



.

Friday, October 28, 2011

Buat Draft


merancang untuk buat draft sambungan cerpen "Daerah Jaya".   rasanya aku sudah boleh mula menulis sambungan cerpen ini sebab hari "KonVo" sudah hampir.   rasanya dalam sebulan lagi. Perasaanku?? ya aku bangga dengan diriku.  hajat punya segulung ijazah yang ku tanam 20 tahun lalu akhirnya hampir terlunasi juga.   sungguhpun ada perkhabaran langsung dari SPP bahawa ada "Pembekuan jawatan DG41 bagi guru-guru PJJ",  persetankan saja....dasar kerajaan kan selalu saja berubah...biarkan mereka,  walau aku merasa wujud satu ketidakadilan yang maha nyata.  biarlah...siapa tau CUEPACS tampil membela nasib kami.  yang pasti, aku harus menyiapkan cerpen ini. sebab dalam diam,  rupanya ada yang pernah baca cerpen ini dan dia pernah bertanya terus padaku,  " ko belum buat sambungan tu cerpen kan Tie?"...hehehe...aku terkejut sebab ada juga yang sudi baca cerpen burukku ini.  


buat kawanku Hikmah Rahz...

Cerpen "daerah Jaya" adalah metafora perjalanan saya dan 18 orang teman seperjuangan PLUMS selam 4 tahun.....ahaks!!

Monday, October 24, 2011

Sudah cukup

Alhamdulillah....kesyukuran ku panjatkan pada Ilahi Ya Rabbi,  duit collection beli lembu untuk sambutan raya korban peringkat sekolah sudah cukup.   Terasa barokahNya walaupun ia melalui detik paling menyedihkan pada saat akhir,  namun atas nama barokah,  atas nama kekeluargaan maka detik hitam itu dapat diselesaikan.   Sebagai bendahari untuk program korban ini,  syukur aku dapat mempersembahkan hasil collection kami yang bermula pada bulan MAC lepas.   Syukur kerana hajat mengadakan korban sempena hari Raya Aidiladha tahun ini bakal terlaksana.  doaku, agar usaha murni ini dipermudahkan Allah.  Usaha ini cuma mengharap keredhaan Allah.   Semoga sahabat-sahabat yang bersama dalam program korban Hari Raya Aidiladha tahun ini mendapat keredhaan Allah serta berkat dan rahmat yang berpanjangan dari Allah.  Jerih payah dan berkat sabar dalam melunasi bayaran setiap bulan akhirnya menampakkan hasilnya tanpa sedar.
Duit Collection Qorban sempena Hari Raya Aidiladha 2011
Joss,  Justar, Zirah, Fatine, Atie, Suzie, Jihah
Terima kasih ya Allah kerana mengurniakan insan-insan ini untuk melaksanakan ibadah ini....Subhanallah.....
Bermula Mac-Okt 2011
Tanpa sedar,  bulan ini bulan terakhir untuk collection....
dan inilah hasil tuntas dari usaha dan Sabar selama 8 bulan.....
RM2800  

EnTry ke 100....

tanpa sedar rupanya entry aku da 101....hehehe....since 2009 sampai 2011 barula entry di dalam blog kesayanganku ini mencecah angka 101...jadi rasanya,  aku harus menukar design blogku....ahaks!!!
sebagai penghargaan kendiri....yay!!!

Sunday, October 23, 2011

KonsiKuen: KP SKAK dalam Kenangan....

Ada konsikuen dari kem peralihan yang aku dan jihah buat rabu-jumaat lepas.  menyedarkan aku tentang erti sebuah persahabatan dan pengorbanan.   mengenalkan aku kepada manusia yang ikhlas atau tidak.  mengenalkan aku pada sahabat mana yang sudi bersama saat kudrat mereka diperlukan tanpa perlu meminta-minta.  mengenalkan aku pada manusia mana yang boleh kuminta kudratnya tanpa syarat.  mengenalkan aku pada manusia yang benar2 berpegang pada kata yang dilafaznya dan mengenalkan aku pada manusia yanga akhirnya menarik balik kata-katanya saat kudrat itu diminta untuk dilunasi.

syukur aku punya BFF dan kawan2 yang setia dan selalu sedia.    selalu ikhlas memberi kudrat mereka padahal mereka perlukan waktu senggang untuk hal peribadi masing2.   biarpun aku terpaksa meminta waktu senggang yang berharga itu,  mereka tetap rela memberikannya tanpa syarat itu dan ini,  malah memohon maaf kepadaku berkali2 kerana ada waktunya mereka tidak dapat melunasinya.  

konsikuen dari kem perkhemahan itu,  membuatkan aku akan lebih berkira nanti dalam memberi kudratku.   bukan berniat untuk membalas dendam,  tapi kata sahabatku Jihah,  sekadar memberi peringatan.  persetankan saja pada manusia yang hanya tahu mencemuh itu dan ini,  seperti cikgu zaitun yang mencemuh dan mengherot muka saat seorang sahabat mengadu dia mengasihaniku dan sahabatku,  Jihah.  padahal waktu perkhemahan ini langsung dibentang dalam mesyuarat lepas, dia tidak ada,  dia tidak hadir.  layakkah dia mencemuh??? mengherotkan bibir??? mencemuh itu dan ini.  persetankan saja pada manusia seperti dia.

ada juga manusia yang pada awalnya, dengan senang berkata sanggup menolong,  nah...tiba saat kudrat itu dituntut,  dengan lantang tanpa memikirkan perasaan orang yang sudah mengharap pertolongan yang dia sendiri mengakun-akun, "Tida Mo"...malah meletak syarat itu dan ini...huh...!  konsikuen dari insiden2 yang kurang senang ini,  membuatkan aku akan lebih berhati2 dalam meminta pertolongan orang terutama rakan sekerja.  Syukur aku sudah tahu,  kepada siapa aku harus meminta pertolongan juga kudrat saat aku membutuhkannya.

BFF Jihah,  Hanya Allah yang dapat membalas jasa dan pengorbananmu.   hanya Allah yang tahu betapa saya amat menghargai jihah sebagai sahabat.  terima kasih ya Allah kerana mengurniakan sahabat seperti ini kepadaku.

kepada BFF Julia Jay,  Fatine Lee,  Suzie Gabriel Toyong.....TQVM...hanya Tuhan yang dapat membalas jasa kalian...dan aku sangat menghargai kalian.  terima kasih kerana sudi bersama kami (aku dan Jihah) sehingga Kem ini tamat.  i owe u all a lot....

BFF Zie....tq sebab sudi bersama aku dan jihah...stay di sekolah....nanti waktu kau buat Kem English...aku akan beri kudratku 100%,  seikhlasnya...

Kepada kawanku Hikmah Rahz & FarraH....TQVM...hanya tuhan yang dapat balas jasa kamu...dan aku sangat menghargainya...terima kasih kerana sudi bersama kami sehingga kem ini tamat...i owe u'll a lot...

zirah...tq sebab dari hari pertama kem,  walaupun ko tengah pregnant,  kau selalu siap untuk hadir beri kudratmu,  padahal kau patutnya rehat di rumah.  kasihan pada dua jagoan kau,  terpaksa ikut mummynya ke sekolah.   jangan risau zirah,  nanti kalau kau perlukan kudratku...minta saja dan aku akan beri 100%...seikhlasnya.

farrah....tq sebab bersama kami dari hari pertama sampai last Kem.  padahal kau dalam 'morning sickness',  tidak berapa sedap badan sebab pregnant,  padahal kau patutnya rehat di rumah.  nanti kalau kau buat aktiviti panitia maths dan perlukan pertolongan kak siti...minta saja ya....saya akan bagi 100% kudrat seikhlasnya.... 

Ya Allah,  Terima Kasih kerana beri aku sahabat seperti mereka Jihah,  Fatine,  Suzie,  Jue, Zirah dan Farrah.   terima kasih atas nikmat persahabatan ini.   kau rahmatilah mereka ya Allah,  kau berikanlah mereka keberkatan dan perlindungan.   bahagiakanlah mereka ya Allah.

Kepada Cikgu Raginah.....TQVM...jasamu akan aku kenang selalu....

Kepada cikgu Justar,  terima kasih kerana sudi menjadi imam solat maghrib & Isya dan memberi tazkirah.

kepada cikgu2 yang terlibat...tq

kita cuma dapat mengenal siapa kawan
bila...
........kita membutuhkannya dan kawan itu datang tanpa perlu meminta2.....
dia hadir dengan ikhlas tanpa syarat dan berusaha melunasinya.......

TerKiLan

rasa terkilan yang amat
tapi ia menyedarkan aku
maka aku harus menjauh
harus memilih untuk berundur
moga sampai waktu
maka bahagia itu milikku....

Friday, October 21, 2011

KeM PeRaLiHaN....DaY 2....@ SKAK....SLot 2

berbincang......macammana mo kasi koyak kertas tapi tidak boleh putus

konsentret habis.....takut putus

bersemangat betul....



kumpulan malang...kertas putus....apa laa...


Cerita hantu sensasi...PS @ Mistik

cara berdiri yang betul.....


bingung sudahka.....

teknik paling betul untuk elak kertas dari putus....

kaki siapa???

jangan kasi nampak dorang teknik kita aa...

begini dong caranya.....


mari...saya buat....

teka pinggang siapa....

mumia kami cun....

aku lupa suda ne...aku ne mumia ka lalat


wan-pis....


mumia kici....

capat....sudah la kertas kita putus tadi....



siuk la begambar sama ne mumia tau....bangga eh...


Mumia Paling cun

XPLORACE...ChecK Point 1-10.........biarpun agak berterabur....kurang penjaga check point....syukur aktiviti ini berjalan juga dengan seronok...yang penting budak2 HappY....suKa-SuKaan....

KeM PeRaLiHaN....DaY 2....@ SKAK

Hari Kedua....sesi ceramah "Hala Tuju Hidupku".  
ntah apa yang bermain dalam kepala otak dorang time ne.......


ne...konsentret ka ngantuk.....aaaa???
 
tongkat dagu sudah...penat ka????


dari belakang.....nampak mcm konsentret....

masih bertahan......

mula sakit2 kaki sudah ka.....

Penceramah untuk Slot "Hala Tuju Hidupku"
Pn. Raginah
Penolong Kanan SKAK
Seorang guru yang sudah 30 tahun lebih berkhidmat,  sarat dengan pengalaman hidup sebagai guru,  isteri dan ibu.
seorang PK yang penyabar dengan karenah guru dan anak muridnya.
aku cukup salute dengan dia.   terima kasih Cikgu Raginah....jasa dan kudratmu dalam program ini,  amat dihargai dan akan kami kenang.

seriously,   aku tidak pasti adakah anak2 ini faham mesej yang cuba disampaikan oleh cikgu Raginah.