Wednesday, December 9, 2009

Rahsia CinTa

KaDaNg-kAdAnG cIntA ItU RaHsIa BeNar...
MeMbErItAhU TiDaK...
DiBeRiTaHu PuN TiDaK...
MeNgAmBiL TaHu PuN TiDaK!

Friday, November 20, 2009

hari last kat sekolah....sesi 09...

sebak...pilu....lucu...happy....
hari nie br sekoloah aku kuar kan result upsr...pasal kemarin..blhnye kiteorg x tau yg upsr da kuar...g pun kemarin bussy skit...sbb kitaorg ade HUP.
hari ne hr sebak kat sekolah...ye la tgk reaksi bebudak...thn 6, yg gagal nangis...dan de gak yg gagal pon bt derk je....hr ne...aku tunaikan janji aku utk bg hadiah kat murid islam aku yg dapat A, hbs gak le rm50...sebab yg dapat A pun ade 4 org je...mimie 1 A(BM K2 penulisan) tp kesian kat die...gagal maths...nazlindah 1A(BM K2)lulus....sianessia...1A(BM k2) Ziannie 2A( BM K1K2)....hari ne murid2 tahun 6, bersalam-salaman dengan kami semua....menangis! sebak rs hati....hari ne juga aku dapat hadiah dr anak angkat ku(program anak angkat UPSR) bg aku hadiah...tekejut jugak...tp yg paling menyebak akau adalah...kata-kata dalam kad yg die bg
"....assalamualaikum.. terima kasih di atas segala-galanya. semoga Allah membalas segala budi baik ustazah dengan sebaik-baik pembalasan...AMIN..."
sebak sungguh rs hatiku mendapat doa dr anak muridku itu...terasa nikmat menjadi seorang guru. sebenarnya...murid-murid tidak tahu setakat mana kasih sayang seorang guru terhadap mereka....dan sebagai guru...kita juga tidak tahu setakat mana kasihnya mereka terhadap guru-gurunya...itulah sebenarnya nikmat menjadi seorang guru...
walaupun pada keseluruhannya...keputusan anak-anak murid kami di SK Ansip tidaklah mencapai tahap kecemrlangan...tp sekurang-kurangnya ada sedikit peningkatan...kredit harus diberi pada guru-guru tahun 6 yg bertungkus lumus sepanjang tahun 2009....semoga pada tahun depan akan ada murid kami yg dapat 5A....




Wednesday, November 18, 2009

sibuk....hujung sem yang memenatkan...rimas...lemas

Lama benar aku tidak menulis sebarang entri dalam blogku ini....terasa rindu sekali untuk menulis di sini...terasa rindu untuk menyambung novelku....yang terhenti di episod 8.

Pasti lah ramai orang menyangka yg guru-guru da mula goyang kaki kat sekolah sekarang...pasti byk hipotesis yg timbul....Ha1=guru-guru duk sembang and lepak kat kantin, bile kenyang lepak pulak kat bilik guru...Ha2=guru-guru ade yang pulang awal...duk kat sekolah sejam dua...pastu hilang nth ke mana? bagi menjawab soalan itu, saya akan menjawab secara diskritif.
Ya...memang terdapat guru yang duk goyang kaki, lepak kat kantin dan bilik guru dan balik awal...untuk menjawab sebab kenapa jadi begitu? saya tidak mempunyai jawapan...kerana siapalah saya untuk mengkritik guru-guru ini...'kata pentadbir saya...kita semua org yg da besar...mempunyai akal serta fikiran yg baik dan seimbang...terpulang pada kebijaksanaan guru-guru untuk membuat keputusan berdasarkan etika dalam profesion kita...sebagai pentadbir saya sudah pun membuat pertimbangan berdasarkan akal dan fikiran serta perasaan yg baik dan seimbang'. Tapi, tidak semua guru bersifat begitu...ramai guru yg kala ini adalah insan yg paling sibuk sekali...penyediaan report kemajuan murid, perancangan takwim panitia, membuat pelaporan panitia dan kokum tahun 2009 untuk dihantar kepada pihak pentadbir. kesibukan berganda akan dapat akan dirasakan lebih hebat pada guru yg sedang menyambung pelajaran...secara PJJ...samada OUM, UMS dan lain-lain universiti....bebanan assignment yg menuntut untuk disiapkan supaya menepati dateline penghantaran cukup mememningkan...stress....! mana lagi dengan tugas di sekolah...mengenadalikan acara-acara akhir tahun seperti hari kecemerlangan, sukan sekolah...Rimup semua menuntut untuk dilaksanakan...terasa seperti kerahan tenaga...tapi itulah guru...sibuk a=di awal ditengah dan di akhir...malah boleh dikatakan sibukm sepanjang tahun dengan program2 bersifat akademik dan juga kokum.

Aku sebagai guru, terasa sungguh penatnya hujung tahun ini, cuma terasa ringan sedikit kerana tidak ada lagi sesi P&P..bermakna kurang sedikit tekanan dalam menghadapi pelbagai karenah murid. lebih banyak berada di Bilik guru bagi menyiapkan laporan dan menyediakan perancangan takwim panitia PAI 2010. Bila ada masa terluang, saya akan menyiapkan assignment.
Menyebut pasal assignment...sem kali ini sungguh memeningkan kepala dengan subjeknya yg tough2...pasal DNA-RNA...huh! DNA tu aku tau la...tp RNA...???argghhhhhh. paling memualkan dan memeningkan aku sampai kene maigrain...adalah membuat "proposal kajian". proposal nie penting sbb akan di bawa pada final sem untuk membuat Thesis...utk sem 5 ne kami cuma perlu bab 1-3....masa kuliah pertama dgn Prof salleh...saya masih kabur dgn pembinaan item2 dalam kajian, bagaimana membina kerangka konsep dan bagaimana membina kerangka teori. syukur alhamdulillah selepas perjumpaan kedua, aku sudah faham bagaiman untuk membuat kajian ku itu. itupun setelah aku menyiapkan bab 1-2 masa malam sabtu minggu lalu, semalaman aku tidak tidur bagi menyiapkan bab 2 ku itu...huh...tp sungguh berbaloi kerana sekurang-kurangnya hasil kerja aku tidaklah salah 100%, cuma perlu sedikit penambahan...tapi...selepas habis saja kelas...aku terus sakit. maigrain yg terlalu sakit...sehinggakan aku tidak dapat menggerakkan kepala ku. aku gagahi juga untuk solat asar...sudahnya..selesai sahaja solat asar aku barting dan tanpa sedar tertidur yg dalam erti kata lain bila aku bangun balik...hari da pagi...subuh..terlepas maghrib dan isya....!berdosanya aku...tapi aku tertidur...sebab sakit kepala yg amat sangat...dengan tidak tidur semalaman....
Namun aku bersyukur sgt, kerana sekurang-kurangnyha untuk membina item2 yg perlu dalam bab 1-2 aku sudah tidak punya masalah lagi. alhamdulilah aku tinggal menyiapkan bab 3...dan jika dizinkan Allah...aku dapat menghantar 'proposal kajianku' pada hari sabtu ini.
Berbalik kepada sekolah, kemarin sekolahku membuat seminar keibubapaan...aku bertugas dalam jamuan....hari ne...dalam sekejap je lagi (pukul 8 am nanti) hari menanda tangan buku rekod. busy lagu...nasib baik aku bukan guru kelas. khamis nanti...hari kecemerlangan or HUP. busy lagi...padahal aku nak sgt tumpukan pada assignment ku ini...tapi...co-bisness aku adalah guru...so mmg patutla aku mendulukan tugasku sebagai guru....
Rasanya aku perlu berhenti di sini....jap gi nak gi sekolah...actually aku bt draft bab 3 tadi...ada peluang aku menulis di sini...rindu bah! okay....laptop-off!







Monday, September 21, 2009

LuCkY JaSoN MrAz

Jason Mraz - Lucky Lyrics

jason mraz lyric

Do you hear me,
I'm talking to you
Across the water across the deep blue ocean
Under the open sky, oh my, baby I'm trying
Boy I hear you in my dreams
I feel your whisper across the sea
I keep you with me in my heart
You make it easier when life gets hard

I'm lucky I'm in love with my best friend
Lucky to have been where I have been
Lucky to be coming home again
Ooohh ooooh oooh oooh ooh ooh ooh ooh

They don't know how long it takes
Waiting for a love like this
Every time we say goodbye
I wish we had one more kiss
I'll wait for you I promise you, I will

I'm lucky I'm in love with my best friend
Lucky to have been where I have been
Lucky to be coming home again
Lucky we're in love every way
Lucky to have stayed where we have stayed
Lucky to be coming home someday

And so I'm sailing through the sea
To an island where we'll meet
You'll hear the music fill the air
I'll put a flower in your hair
Though the breezes through trees
Move so pretty you're all I see
As the world keeps spinning round
You hold me right here right now

I'm lucky I'm in love with my best friend
Lucky to have been where I have been
Lucky to be coming home again
I'm lucky we're in love every way
Lucky to have stayed where we have stayed
Lucky to be coming home someday

Ooohh ooooh oooh oooh ooh ooh ooh ooh
Ooooh ooooh oooh oooh ooh ooh ooh ooh

[ thanks to yaya_abrahman[at]yahoo.com for submit this lyric ]

powered by lirik lagu indonesia

Monday, August 31, 2009

The Climb- Miley Cyrus


I can almost see it
That dream I’m dreamin
But there’s a voice inside my head
saying"you’ll never reach it
"Every step I’m taking
Every move I make feelsLost
with ’known direction
My faith is shakin
But I gotta keep tryin
Gotta keep my handheld high
There’s always gonna be another mountain.
I’m always gonna wanna make it move.
Always gonna be an uphill battleSometimes
I’m gonna have to lose.
Ain’t about how fast I get there.
Ain’t about what’s waitin on the other side.
It’s the climb.
The struggles I’m facing.
The chances I’m taking.
Sometimes might knock me down butNo I’m not breaking.
I may not know it
but these are the moments
thatI’m gonna remember most, yeah.
I Just gotta keep going.And I gotta be strong.
Just keep pushing on,
’cause,There’s always gonna be another mountain.
I’m always gonna wanna make it move.
Always gonna be an uphill battle
But Sometimes I’m gonna have to lose.
Ain’t about how fast I get there.
Ain’t about what’s waitin on the other side.
It’s the climb.
Yeah-yeah
There’s always gonna be another mountain.
I’m always gonna wanna make it move.
Always gonna be an uphill battle
Sometimes you’re gonna have to lose.
Ain’t about how fast I get there.
Ain’t about what’s waitin on the other side.
It’s the climb.
Yeah-yeah-yeah
Keep on moving,
Keep climbing,Keep the faith,
BabyIt’s all about,
It’s all about the climb
Keep your faith,
Keep your faith
Whoa, O Whoa

Friday, August 21, 2009

TerUja...

Hari ini terasa sungguh teruja, Esok Ramadhan akan tiba...bersyukur aku ke hadrat allah kerana aku masih punya kesempatan untuk berada dalam bulan penuh Barakah...Rahmat dan keampunan...terasa sungguh kasih Allah SWT...tadi kat sekolah aku dan beberapa rakan rapat makan same2...sempena cuti sekolah dan hati terakhir makan siang ket sekolah...hehehe!
Hari juga aku dapat Quran tafsir dari kawanku Najihah...warne pink...aku hepi sangat. lbh terharu bila kawanku itu menghadiahkan Quran tersebut buatku. terasa bersemangat untuk memulakan "tadarrus" bermula malam ini. bahagia sekali kerana malam ini aku dan adik-beradik yang lain akan bertadarrus bersama-sama.
Hari ini juga aku terasa benar kehilangan, aku tidak mengerti ngan perasaan ini. terus terang aku terasa kehilangan sahabat baikku...Tuan Penasihatku. kadang2 aku tercari2...tapi syukur aku cepat teringat dan tersedar kembali. astaghfirullahal aziim3x...aku tidak boleh meluahkan perasaanku pada teman2 dan sahabat baikku...takut nanti mereka salah anggap walaupun mereka tidak akan menuduhku sebagai gila apalagi perampas. cuma saja perkara ini terlalu sensitif...

Tuesday, August 18, 2009

Jauh...

Pernah ada persahabatan...
Antara kita kini tinggal kenangan
Inginku lupakan semua tentang persababatan
Namun tak lagi
Kan seperti dirimu oh sahabatku
Jauh kau pergi meninggalkan persahabatan kita
Di sini aku merindui persahabatan kita
Kini kucuba mencari sahabat baru
Namun tak lagi kan seperti dirimu oh sahabatku

Pernah ada rasa cinta...
Antara kita kini tinggal kenangan
Inginku lupakan semua tentang dirimu
namun tak lagi
Kan sepertimu dirimu oh bintangku
Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Disini aku merindukan dirimu
Kini ku coba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu oh kekasih
pernah ada....







GERAM...AKU BUKAN ROBOT TIDAK PUNYA PERASAAN

Kemarin aku betul2 angin ngan perangai anak muridku, sungguh kurang ajar sekali! sedih hatiku melihat perangai mereka. cerita bermula bila murid tahun 6 ku masuk ke dalam kelas agama. sudahla dtg lambat, buat perangai yang hampeh. ia bermula apabila ustazah najihah(guru J-Qaf) menyuruh murid2 yang tidak bertudung memakai tudung yang kami sediakan di bilik agama. 2 ornag muridku melawan tidak mahu memakai tudung tersesbut. kesian sungguh aku melihat najihah, yang sudahpun memegang tudung itu untuk diberikan kepada 2 orang muridku itu. apa yang membuatkan aku melenting ialah sikap seorang anak muridku yang membuang mukanya tidak mahu memandang apatahlagi ustazah najihah. geram sungguh aku. sudahnya, aku melenting dan bertanya kepada mereka "hina sangatkah kalo bertudung? ustazah najihah buat satu peraturan dalam kelas agama, iatu murid2 yang tidak bertudung, drg kene pakai tudung jika berada dalam bilik agama. semasa aku bertanya soalan itu, mereka masih lagi tidak memakai tudung tersebut, aku geram dan sedih, nth kenapa anak2 sekarang sgt sukar dibentuk, baru 12 tahun sdh semakin jauh pada agama. lalu aku berkata dengan tegas, "kalo kamu rasa bertudung itu hina, kamu blh keluar dr kelas ini"? sy betul2 kecewa dgn sikap kamu...tp sebagai cikgu kamu sy akan tetap mendoakan kamu semua agar berjaya dunia dan akhirat...byk kali aku beristighfar dan menyebut Ya...latiiff byk2.




AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN...

...tidak lama lagi ramdhan menghampiri kita, jendelanya sudah semakin hampir terbuka luas. jendela penug barakah, rahmat yang maha agung. sungguh aku tidak sabar menanti ramadhan. semoga aku punya kesempatan untuk berada di bulan barakah ini...

sesungguhnya terasa kerdil diri ini atas segala rahmat yang telah Allah berikan kepadaku, terasa sungguh KasihNya pada diriku yang hina ini. walaupun kadangkala aku lalai, namun Dia tidak pernah melupakanku. Semoga Ramadhan ini akan menjadi Ramadhan yang terbaik buatku...semoga Ramadhan ini juga memberikan seribu kerahmatan dan membawa kebahagian buat diriku. Dugaan yang aku terima baru2 ini banyak membuatkan aku semakin insaf...




KETIKA...

TIPS INI AKU COPY DARI SAUDARA NORAZHAT@msi, AKU TERTARIK NGAN TIPS2 INI...HARAP BOLEH DIKONGSIKAN BUAT KAWAN2 YG FOLLOW BLOG AKU NIE...
1. KETIKA MENCARI CALON, Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak
kitaJanganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.
2. KETIKA MELAMAR, Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi
meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.
3. KETIKA AKAD NIKAH Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di
hadapan Allah.
4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN, Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk
mendoa'kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan
meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI keranamenyia-nyiakan do'a mereka.
5. KETIKA MALAM PERTAMA, Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak
manusia dan bukan sepasang malaikat.
6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA, Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui
tidak melalui jalanbertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.
7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG, Jangan saling berlepas tangan, tapi
sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.
8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK. Cintailah isteri atau suami anda 100%
9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK. Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak
anda, tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing
100%.
10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM, Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka
lebar berbanding lurusdengan tingkat ketaatan suami dan isteri.
11. KETIKA EKONOMI BERKEMBANG, Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia
mendampingikita semasa menderita.
12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI, Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa
untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.
13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI, Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut,
tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.
14. KETIKA MENDIDIK ANAK, Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah
orangtua yang tidak pernah marah kepada anak, kerana orang tua yang baik adalah orang
tua yang jujur kepada anak .
15. KETIKA ANAK BERMASALAH, Yakinilah bahawa tidak ada seorang anak pun yang tidak
mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar
oleh orang tuanya.
16.KETIKA ADA PIL. Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.
17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS. Gunakanlah formula 7 K
1. Ketaqwaan
2. Kasih sayang
3. Kesetiaan
4. Komunikasi dialogis
5. Keterbukaan
6. Kejujuran
7. Kesabaran

Sunday, August 16, 2009

DEMI HATI

...malam ini terasa sungguh pilu dalam hatiku ini...payah sekali membendung perasaan ini. bercampur baur antara kelegaan dan kesedihan. kelegaan kerana akhirnya penantian untuk aku mengetahui status sebenar dirinya, kesedihan kerana hati ini sebenarnya mencintai dirinya tapi dia telah dimiliki. sedayanya aku cuba untuk membendung perasaan sedih ini, sedayanya aku cuba untuk tidak menangis kerana aku berjanji dengan seseorang agar tidak menangis, tapi sejauh mana hati wanitaku bisa bertahan...aku tidak tau. kerana di kala aku mencurahkan perasaan lewat blogku ini, aku benar2 rapuh. sedayanya aku cuba untuk menahan airmataku dari jatuh...aku sedih kerana aku telah mencintai insan yang tidak layak untuk aku cintai. aku terasa berdosa...tetapi demi tuhan aku tidak tahu status sebenar dirinya...apatah lagi dia merahsiakannya dariku...dua tahun lamanya...dia merahsiakan siapa sebenarnya dia.
kenapa aku selalu berdepan dengan situasi ini...mungkin ini pembalasan atas dosa yang telah aku lakukan...kalau inib bisa mengurangi dosa2ku, aku redha ya Allah. cuma aku memohon agar Kau ampunilah dosaku, sinarilah aku dengan cahaya kegembiraan. kerana sesungguhnya kala ini hatiku hiba sekali...aku dituduh sebagai wanita gatal yang mengacau hak orang lain. sedangkan demi Allah aku tidak pernah berniat begitu. aku tidak tahu cerita sebenar tentang dia. sehingga ke saat ini pun aku masih belum habis fikir, kenapa semua terjadi. fikiranhku buntu sebenarnya. aku benar2 terkilan...terkilan yang amat sangat.
andai saja aku tahu, sudah pasti lama dulu aku sudah menjauhkan diriku...sudah pasti hati ini tidak jauh terpesong sehingga membibitkan rasa cinta di hatiku...pedih sungguh rasanya bila orang yang benar2 kita percaya menipu kita. tergamam aku seketika bila kebenaran tiba. semoga saja semua kepiluan, kehibaan dan kesedihan ini akan cepat berlalu..semua ini mungkin salah diriku...dan atas itu aku mohon maaf padanya atas keterlanjuran mencintai dirinya...kemaafan juga ku pohonkan dari isterinya atas segalanya...kerana demi Allah aku benar2 tidak tahu.

Rahsia Tarikh Lahir


RAHSIA TARIKH LAHIR.
Tarikh lahir kita menerangkan siapa kita, apakah kelebihan kita dan apakah kebolehan kita. Ia juga menunjukkan apakah yang harus kita pelajari dan cabaran yang perlu kita hadapi. Untuk mengetahui nombor lahir kita, kita boleh mencampurkan nombor-nombor tarikh lahir kita sehingga ianya menjadi satu nombor tunggal, mugkin boleh pakai juga sikit-sikit. Jangan percaya sangatla. Contoh: 12 April 1974 12 + 4 + 1974 = 1990 1 + 9 + 9 + 0 = 19 1 + 9 = 10 1 + 0 = 1 (Jadi nombor lahirnya ialah 1)
Keterangan nombor lahir

1. Ketulenan

- Hadir dengan idea baru. - Memperolehi sesuatu dengan cara yang tersendiri. - Golongan ini merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi. - Mereka suka mengambil inisiatif dan suka menjadi yang terbaik dan kebiasannya adalah pemimpin atau boss. - Bekerja sendiri merupakan pilihan terbaik mereka. - Perkara yang perlu dipelajari: Idea dan pendapat yang lain mungkin baik atau lebih baik. Berfikirlah secara terbuka.
2. Pendamai
- Dilahirkan sebagai diplomat. - Mereka selalu memikirkan dan peka terhadap keperluan dan perasaan orang lain sebelum mengambil kira dirinya sendiri. - Secara semulajadi sangat analitikal dan suka mengikut gerak hati. - Mereka tidak suka bersendirian. - Persahabatan adalah penting buat mereka dan berupaya mendorong mereka untuk berjaya di dalam hidup; tetapi mereka sanggup untuk bersendirian jika hubungan yang terjalin itu tidak serasi. - Golongan ini secara semulajadi adalah pemalu, mereka patut belajar untuk meningkatkan nilai kendiri (self esteem) dan meluahkan perasaan secara terbuka tanpa berselindung.
3. Ceria
- Mereka sangat kreatif, sosial, mesra, romantik dan mudah dibawa berunding. - Mereka suka memulakan sesuatu tetapi jarang dapat menghabiskannya. - Mereka suka orang lain gembira dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapainya. - Mereka sangat popular dan idealistik. - Golongan ini perlu belajar untuk melihat sesuatu dengan lebih realistik.
4. Konservatif
- Golongan ini sangat peka dan tradisional. - Mereka sukakan arahan dan sesuatu yang rutin. - Mereka hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya mereka lakukan. - Mereka suka bekerja keras dan sangguh melakukan sesuatu kerja secara sendirian. - Mereka mudah tertarik dengan aktiviti luar dan merasai pertalian dengan alam sekitar. - Mereka berupaya untuk bersabar, tekun dan adakala dianggap degil. - Mereka harus belajar untuk lebih feksibel dan bersikap lebih baik terhadap diri sendiri.
5. Perintis
- Mereka adalah perintis. - Secara semulajadi mereka mempunyai sikap ingin tahu dan suka mengambil risiko serta sangat bersemangat (enthusiasm). - Mereka perlukan kepelbagaian dan tidak suka disekat. - Dunia ini adalah sekolah mereka, mereka memerhatikan setiap peluang untuk mempelajari sesuatu daripada setiap situasi yang ditempuhi. - Persoalan yang bermain difikiran mereka tidak pernah terhenti. - Golongan ini dinasihatkan untuk melihat sesuatu dengan teliti dan mendapat semua fakta yang diperlukan sebelum membuat sesuatu kesimpulan.
6. Romantik
- Golongan ini adalah idealistik dan memerlukan sesuatu sebab untuk berasa gembira. - Hubungan kekeluarga yang kuat adalah penting buat mereka. - Perasaan mereka mempengaruhi keputusan mereka. - Mereka sangat suka untuk membantu dan menjaga seseorang. - Mereka sangat setia dan boleh menjadi guru yang terbaik. - Mereka suka seni musik. - Mereka menjadi teman yang setia kepada sesiapa yang menjalin persahabatan secara serius. - Golongan ini harus belajar apakah yang boleh diubah dan apakah yang tidak boleh diubahnya.
7. Intelektual
- Golongan ini adalah Pencari. Selalu menyelesaikan sesuatu yang tersembunyi, dan mereka sukar untuk menerima sesuatu perkara dengan mudah. - Perasaan mereka tidak mempengaruhi keputusan mereka. - Mereka suka mempersoalkan apa yang ada disekeliling mereka tetapi mereka tidak suka dipersoalkan. - Mereka kerap dikenali sebagai ahli falsafah dan sangat berpengetahuan dan kadangkala bersendirian. - Mereka gemarkan perkara yang berteknikal dan berkebolehan untuk menjadi penyelidik yang baik dalam menyelesaikan sesuatu perkara. - Mereka sangat suka berahsia. - Golongan ini hidup dalam dunia mereka tersendiri dan mereka perlu belajar untuk menerima kenyataan dunia sebenar.
8. Penyelesaian
- Golongan ini adalah penyelesaian masalah. - Mereka adalah profesional, berterus terang, penilai yang baik dan sangat tegas. - Mereka selalu mempunyai perancangan yang hebat dan suka hidup dalam suasana kehidupan yang terbaik. - Mereka sangat suka mengendalikan manusia. Mereka melihat manusia secara objektif. - Mereka akan memberitahu seseorang dengan cara mereka tersendiri bahawa mereka adalah ketua. - Golongan ini perlu belajar untuk membuat keputusan berdasarkan keperluan sendiri daripada mengikut keperluan orang lain.
9. Pelakon
- Golongan ini mempunyai kebolehan untuk menghiburkan orang lain. - Mereka sangat penyayang dan pemurah. - Dengan daya tarikan yang ada, mereka tidak mempunyai masalah untuk berkawan dengan sesiapa jua dan pada mereka tiada sesiapapun yang dianggap asing kepada mereka. - Mereka mempunyai personaliti yang pelbagai sehingga menyukarkan orang sekeliling mereka untuk memahami mereka. - Mereka umpama 'sumpah-sumpah' yang boleh berubah dan menyesuaikan diri mengikut persekitaran. - Mereka mempunyai nasib yang sangat baik tetapi juga boleh menderita akibat terlalu bergantung kepada nasib dan perasaan (mood). - Untuk berjaya golongan ini perlu membina landasan kasih sayang.

buat diri 2


buat diri 2

terkesima diri
atas panahan kata-kata
tersiat hati
atas tuduhan gila
sedang diri tidak tau
apa sebenarnya
cerita disebalik
lalu diri hanya celik
setelah panahan kata
penuh amarah dan nista
menusuk menuduh
diri hingga luluh
sehingga mencabul hati
yang suci
demi tuhan
tidak tertelan
kata-kata penuh nista itu
sakit lemas rimas benci
bawalah kesedihan itu
jauh dari diri

puisi "Ada Apa Dengan Cinta

Ketika tunas ini tumbuh
Serupa tubuh yang mengakar
Setiap nafas yang terhembus adalah kata
Angan, debur dan emosi
Bersatu dalam jubah terpautan
Tangan kita terikat
Lidah kita menyatu
Maka apa terucap adalah sabda pendita ratu
Ahh.. diluar itu pasir diluar itu debu
Hanya angin meniup saja
Lalu terbang hilang tak ada
Tapi kita tetap menari
Menari cuma kita yg tau
Jiwa ini tandu maka duduk saja
Maka akan kita bawa
Semua
Karena..
Kita..
Adalah..
SATU

Puisi 2

Kulari ke hutan kemudian menyanyiku
Kulari ke pantai kemudian teriakku
Sepi… sepi dan sendiri aku benci
Ingin bingar aku mau dipasar
Bosan aku dengan penat
Enyah saja engkau pekat
Seperti berjelaga jika kusendiri
Pecahkan saja gelasnya biar ramai
Biar mengaduh sampai gaduh
Ada malaikat menyulam jaring laba
Kenapa tak goyangkan saja loncengnya biar terdera
Atau aku harus lari ke hutan belok ke pantai
Perempuan datang atas nama cinta
Bunda pergi karena cinta
Digenangi air racun jingga adalah wajahmu
Seperti bulan lelap tidur dihatimu
Yang berdinding kelam dan kedinginan
Ada apa dengannya
Meninggalkan hati untuk dicaci
Baru sekali ini aku melihat karya surga dalam mata seorang hawa
Ada apa dengan cinta
Tapi aku pasti akan kembali
Dalam satu purnama
Untuk mempertanyakan kembali cintanya
Bukan untuknya
Bukan untuk siapa
Tapi untukku
Karena aku ingin

Sekali lagi....

Astaghfirullah hal Aziim3x...

hari ini sekali lagi aku menerima ujian besar yg sgt meluluhkan hati dan perasaanku. aku sungguh tidak menyangka perkara seperti ini berulang kembali. hari ini aku menerima panggilan telefon dr seorang wanita. dan wanita itu adalah isteri kepada Tuan Penasihatku itu. hampir berhenti degupan jantungku mendengar kata-katanya. demi allah aku betul2 tidak tau dia sudah berkahwin. demi allah andau aku tau, aku tidak akan menganggu suami org. aku bukanla wanita gila seperti itu. sudahnya aku di cop gatal oleh isterinya. demi allah aku benar2 menyangkakan yg "dia" bujang, single, belum kahwin, available. Kalau la aku tau sudah pasti aku akan menjauhkan diriku dari dirinya. hancur luluh hati dan perasaanku kerana dia juga menipuku...kenapa dia harus merahsiakan statusnya. seingatku, setiap kali aku bertanyakan adakah dia pya girlfriend or bile nak kawin dia akan menidakkannya. aku masih tidak habis fikir kenapa dia tidak berterus terang....sedih sangat...tapi aku bersyukur kerana akhirnya aku tau juga. kadang2 aku terfikir juga mungkin ini cara dia untuk membuatkan aku benci kepadanya atau untuk menjauhkan dirinya dari diriku...kerana dia tau pasal perasaanku padanya...mungkin. Yang pasti aku sudah pun menerima panggilan dari isterinya. dan aku rasa sudah tiba masa utk aku ucapkan selamat tinggal pada Tuan Penasihatku itu. apapun aku ucapkan terima kasih padanya atas segala-galanya. Aku redha atas segala ketentuan Yang Allah takdirkan untukku...
kerana ini adalah pembalasan atas segala dosa yg telah kulakukan...ampunilah segala dosaku ya Allah...! semoga akan ada sinar yg akan menyinari hidupku...amiin ya rabbal aalamiin...

Wednesday, July 15, 2009

kenapa aku jatuh cinta...

emmm...soal hati dan perasaan ini memang suatu yg sukar untuk dimengertikan. pelbagai maksud cinta diungkapkan oleh para pujangga untuk menginterpretasikan pengertian cinta mereka. apapun bg aku ia satu perkara yg kdg kala senang dan kdgkala sgt merumitkan. apatah lagi jika jatuh cinta...
emmm...kenapa aku jatuh cinta???entahla aku sendiri pun tak mengerti, lebih2 lagi ngn seseorang yang aku kenal 2 tahun yg lalu. perkenalan kami bermula melalui mirc. dengan tidak malunya aku memberikan no hp ku padanya... sejak detik itu perkenalan kami bermula sehinggala ke hari ini. aku masih ingat lagi kali pertame kami berbual di hp. die byk memberikanku nasihat. walaupun aku byk mengadu dan mungkin juga merapu dek kerana frust gile mase tu. Ya...pada mulanya aku cuma menganggapnya sebagai teman chatingku...sehingga la aku dpt merasakan kebaikan serta kematangannya kerana sering memberikanku nasihat yg baik lalu aku menganggapnya sebagai penasihatku. setelah dua tahun aku semakin tertarik dengannya
Walaupun sehingga ke hari ini hatta namanya saja aku tak tau. mungkin orang akan bercakap yg aku masih tidak serik dengan pengalaman laluku, tp aku tau dia bukan jenis lelaki yang pernah aku kenali di internet. dan demi Allah aku sendiri pun tidak rela diperbodohkan lagi dengan lelaki. aku sudah cuba untuk mengelak dari punya perasaan yg agak gile nie kerana terusan meminati lelaki yg tidak kukenali malah dr internet.
Sebenarnya aku mengaku yg aku jatuh cinta pada dia tp cume dapat kuluah dalam blog ini sajala. mcm pengecut tp apa nak buat. aku tidak punya kekuatan untuk beterus terang dengannya. seperti yg penah aku ckp...kalo aku dan dia berada di India sudah pasti akan ku hantar rombongan meminang ke rumahnya. heheheh! ingin sekali aku bertanya dan berterus terang ngn die tentg perasaan aku, tp bile memikirkan kelemahan dan kekurangan diri aku jd takut. aku sedar dengan sesedar-sedarnya aku tak layak untuk die. lebih2 lg wanita2 yang mungkin ada dipersekitarannya adalah wanita2wanita hebat yg pya kelebihan diri. yg psti aku tidak punya kelebihan itu. bukan la aku merendah diri tp sedar diri. aku juga risau kalau2 die pya girlfriend...tp setiap kali aku bertanya padanya...dia selalu menidakkannya.
Aku berdoa pada Allah mta agar diberi petunjuk. andai ada ruang di hati dia untuk aku, aku selalu bermohon agar dipermudahkan segala urusan. andai tiada, aku juga mohon petunjuk agar aku dpat meneruskan kehidupanku tanpa ada rasa cinta ini dlam hati. sesungguhnya aku redha dengan segala yg ditakdirkan utkku. kerana stiap yg telah ditakdirkan itu ada penyebab dan hikmahnya.



Thursday, June 25, 2009

hari guru zon pegalan

hari ini sambutan hari guru zon pegalan...da basi baru ade sambutan. hehehe! seronok gak la...acara pertame is nyanyian solo. judith jadik peserta pertame. sedap suara judith. yg nakalnye...acare tak habis lg i ngn ndua member awal2 lagi da cabut. actually kitaorg da plan awal2. nak kuar awal pasal hari nie kan hari gaji. kami bg alasan kononnye nak ke tandas padahal kami nak kuar ke pekan. gaji da ambi awal2 sebelum gi ke tuan rumah sambutan hr guru thn nie(sk pekan II). tempat memule kitaorg gi adalah restoran. perut da lapar. breakfast pon lom lg. i pas breakfast terus gi membayor bil2 and beli brg dapor. tgh beli brg dapor perut pulok sakit...nak melepas. terus terbantut mood nak shopping. padahal i ingat nak gi mencekau kasut pasal kasut i da nak nak tercabut gamnye. apepon selamat hari guru zon pegalan...

Sunday, June 21, 2009

kemarin mase hr sabtu kitaorg ikut sukaneka hari guru peringkat zon pegalan kat sk pekan II keningau. seronok juga...lucu sangat. acara yg i ikut adalah bowling kelapa. yg hebatnye satu pun botol mineral water tu pon tak jatoh...mase balingan pertame tu kelapa tu melantun @ melompat atas mineral water tue. balingan kedua pula tak sampai pon kat botol2 tu. heheheh!kire cam masuk kat longkang kalo kat tempat main bowling tue. member yg len paling byk pon dapat jatuhkan 3 botol jer. memang best and dpt release tension. da lame tak gelak besar sejak sekolah da bukak balik. i lucu sangat mase acara perahu darat. sampai ade yg jatuh tergolek...kesian gak kat cikgu2 yang jatuh. lawak sungguh. mase acara tiup tepung lagi lawak. muke hbs kene tepung. tp semuanye tak kisah...yg penting dapatv amek duit seposen dlm tue. actually sukaneka nie sempena hari guru. walo pon da basi tp ia tetap hari untuk kami guru2 zon pegalan. hari khamis nie hari kemuncak. kirenye tiap2 tahun misti ade acare mcm nie dibuat. mcm last year kitaorg men futsal. itu la kali petame i men futsal sepanjg hidup i nie. baru men seminit da rase cam berejan kat gelanggang tue. hehehe! thn nie pon ade gak men futsal tp i tak dpt ikot pasal i ade exam. kekawan len pon tak dpt ikot pasal takde team. takpe la. kitaorg pakat tahun dpn misti ikut...pastu siap nak buat latihan intensif lgi. ye la thn depan insyaAllah bangunan baru bsekolah kami da nak siap. so ade dewan untuk buat latihan. sebenarnya acara mcm nie dpt mengeratkan lagi hubungan sesame guru. mase nie la kita dpt kenal ngn ramai lagi guru-guru dr sekolah lain. nantikan bile hr kemuncak sambutan hr guru emmm...mase tuela kite akan lihat guru-guru melaram ngn baju2 yg masing2 ditampilkan oleh sekolah masing2. mcm thn lepas...kene hr khamis..semua pakai baju batik. setiap sekolah akan pakai baju batik masing2. ikut warne rasmi sekolah masing2. sekolah kami kaler rasminye orange. so batik kami warne orange. thn nie mcm tak sempat nak buat baju. thn nie pakai batik thn lalu kot. nth mane da batik tue. soalnye i ngn kawan i fatin tak berkenan langsung ngn baju tue. sebab corak batik dan kualiti kain yg agak tak berape nak cantik bagi kami la. kwn len ok kot pasal i tgk derang ade gak pakai batik tue bila hr kahmis tibe. al maklum la kakitangan awam kan wajib pakai batik setiap hr khamis. i ngn kawan i fatin since sambutan hr guru thn lps(bulan 6) sampai sekrg tak penah pakai lg. baju batik tue walopon aku tak kenan sgt tp ade kenangan sebab i jahit sendiri baju tue. tu la baju terakihir yg aku jahit. dulu mase memula belajar jahit baju bukan main lagi rajin. sekrg nie da malas. gi pon jahitan i masih tak kemas lagi. i nak belajar balik ngn jiran sebelah rumah i. kalo kene pakai balik batik tu khamis nie...matila sebab i da tak ingat baju tu kat ne. huh!harap2 semua pakat buat batik baru. soalnye aku tak sanggup da nak pakai batik tu lagi. hehehe!

Thursday, June 11, 2009

hari ini dalam sejarah

....hehehe....hari ini T.P da dpt masuk dlm blog aku...tetibe rase malu pulak...hahaha! hari ini aku nak up lagi la percent die...aku up 30 percent dulu kot...maklum sj la dlm cite tiga abdul pon tuan penasihat up pon 25 percent je kan??heee!T.P cakap die da baca the whole cite dlm blog aku...hehehe...sesangat malu rasenye...padan gak ngn muke aku...mase die tak dpt masuk blog aku beria2 nak die baca. sekarang nie malu pulak...apa ala aku nie. well...hepi gak die da dpt masuk blog aku. die ckp die tak layak dpt pujian yg aku puji die kat dlm blog aku nie...well pujian tu ikhlas dr aku. dan bg aku die layak utk dpt pujian itu. bukan kah Allah memang ada mencipta lelaki yang baik dlm dunia ini...kalo pun die tak sebaik itu, sekurang-kurangnya dlm skala 10 die dapat 6 kot...kalo nak tau lelaki itu baik atau tidak..."lihatla perhubungannya dengan kedua ibubapanya, bagaimana dia menjaga solatnya...dan dua aspek nie cukup bg aku untuk menilai kebaikan dan kebijaksanaannya...wolluhu a'lam...
...apapun sy nk mta maaf pd T.P klu pujian sy itu bt awk kurg selesa...apapun pujian itu ikhlas and for me u memang layak...


Wednesday, June 10, 2009

Buat Diri

Buat diri yang disayangi
sejauh manakah tulusnya hati
gelak tawa menghiasi diri
sedang semacam ada mendung terkesan
yang menanti gugurnya hujan
bukan berniat untuk meneka
sekadar bertanya
demi tuhan tidak rela diri disakiti lagi

Buat diri yang disayangi
sejauh mana bisa menipu diri
sedang hati bergelora
mahu menggapai sirna
namun keterbatasan menghalang
lalu diri terpaksa menjadi lalang
kerana demi tuhan tidak rela diri disakiti

Buat diri yang disayangi
sejauh mana kesabaran
bisa bertahan
sedang diri sebenarnya sudah lama lemas
sedang diri sebenarnya sudah lama rimas
diri mahukan kebahagiaan

Tamakkah diri?
jahatkah diri?
kerana terlalu banyak permintaan
kerana terlalu banyak rungutan
demi tuhan diri tidak bermaksud merungut
apatah lagi menyesali kekurangan kudrat
dan atas apa saja kelemahan diri
cuma diri minta dipermudahkan segala urusan diri
cuma diri minta dikasihani
olehMu Tuhan yang maha mengasihani

Mengapa Wanita Menangis

Suatu ketika, ada seorang anak laki-laki yang bertanya pada ibunya. "Ibu, mengapa Ibu menangis?" Ibunya menjawab, "Sebab aku wanita". "Aku tak mengerti" kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kamu memang tak akan pernah mengerti...."Kemudian anak itu bertanya pada ayahnya. "Ayah, mengapa Ibu menangis?, Ibu menangis tanpa sebab yang jelas". Sang ayah menjawab, "Semua wanita memang sering menangis tanpa alasan". Hanya itu jawaban yang bisa diberikan ayahnya.Sampai kemudian si anak itu tumbuh menjadi remaja, ia tetap bertanya-tanya, mengapa wanita menangis. Hingga pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, "Ya Tuhan, mengapa wanita mudah sekali menangis?"Dalam mimpinya, Tuhan menjawab, "Anakku, saat Kuciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun demikian, bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan dan mengeluarkan bayidari rahimnya, walau kerap berulangkali ia menerima cerca dari anaknya itu.Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.Kepada wanita, Kuberikan kesabaran untuk merawat keluarganya walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.Kuberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya.Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yangmengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya.Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masasulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukannya tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak.Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikanpengertian dan menyadarkan bahwa suami yang baik adalah yang tak pernahmelukai istrinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan mengujisetiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar,saling melengkapi dan saling menyayangi.Dan akhirnya Kuberikan ia air mata agar dapat mencurahkan perasaannya.Inilah yang khusus Kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan kapan pun ia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya air mata ini adalah air mata kehidupan

Yes..at last!

huh...tak sesia aku berusaha sjk semalam nak masukkan playlist dlm blog aku nie...almaklum sj la aku bknnya terer dlm bab komputer nie. msh bertatih lg. tp aku happy sgt...aku bejaye jgk akhirnya. nti la aku akn masukkan lagu2 yang best2 dlm nie... kesian btl aku kan...nak masukkan lagu dlm blog pon kene amek mase berejam2...



KaKi panCinG

http://http//www.bruneifishing.com/2007_05_01_archive.html

Bae Yong Jun...winter sonata!

Bae Yong Jun nie, kate kwn i "Yup", die nie antara lelaki terkacak di dunia.
tapi memang betul la...die nie memang hensem. die nie lahir 29.ogos.1972 kalo tak silap aku la.
aku saje upload pic mamat korea yg hensem giler nie...untuk tatapan Tuan Penasihat aku, mane la tau kot2 die da dpt msuk blog aku nie...hya die yg tau why me tujukan pic nie utk die...hehehe! aku masih ingat lagi time winter sonata hit kat tv...maybe tahun 2002 ke 2003 dulu. memang ramai yg gile lentok ngn cite nie. mase tue aku tak follow sgt cite nie tp kengkawan aku la yg gile tgk cite nie. baru2 nie je aku download cite nie, and..memang cite nie best! tangkap lentok aku. pas cite nie hbs(time 2002), ganti pulak cite "Auntum in my heart", time cite nie br aku follow...yg nie pon best. since that, i jd peminat cite korean sampai la sekarg.
emm..bile tgk pic si joon sang nie a.k.a Bae Yong Jun aku membayang rupa tuan penasihat aku...hehehe! bt dose kering je membayangkan lelaki yg bkn muhrimku. tp ape nak buat da aku sampai la nie lom penah nampak muke die...cit! T.P tue ckp, bairla di alam misteri dulu...aku ade gak fikir napela die tk jd hos misteri nusantara...hihihi! die kate aku kene sabar! takpe la kan sabar tue pun separuh dr iman. aku tgu je nie, sbb die ckp nak buat blog and masukkan gambar die time die kecik(darjah 1-3) sampai la nie. tp bile agaknye...nthle bile..sebab T.P nie bz orgnye...jawabnye kenela aku sabor..gi pun bukan ka die nie ade bakat jd hos misteri nusantara..atau lbh baik die jd hos lelaki misteri....rasenye blh dpt rating tinggi gak dr penonton nie kalo aku bt rancangan nie...








Monday, June 8, 2009

turun berat badan dengan air....

care diet ni aku i amek dr blog saudara eizil...actually aku pon tak kenal ngn org nie...hehehe! aku dpt program diet nie pon mase aku nak cr program diet yg paling best dan tak menyiksa nafsu makan...cr diet dr saudara eizil nie aku rs cam best je sebab tak mengahalng kite dr makan bende yg kite suke...yg penting time kite makan tue kenela berhemah ye tak??
basically, program nie adalah dgn mengurangkan pengambilan karbohidrat dan gula. bergantung kpd org tue la(yg bekire2 nak diet) malah boleh disesuaikan. bahan utama dalam diet nie adalah "AIR". ini kerana badan kite nie ade byk air, so kite kenela buang air yg berlebihan kat dlm badan kite nie.
so bak buang air yg berlebihan dlm badan kite nie kenela minum byk air...a lots of water kate org puteh(bior pon grammar slh aku nak gak ckp omputih nie hehehe). kalo boleh dalam sejam tue korg minum 1-2 liter air( nie saudara eizil pya care la mase die amalkan cr diet nie) 1- 2 liter air bersamaan 2 botol mineral besor or 4 botol mineral kecil(aku teke je kuantiti nie, ikut suke korg la...1 tangki ayor pon boleh lagi bgus). lagipon..doktor kan saran kite minum 8 gelas air dalam sehari. so apa lagi...
kelebihan meminum air dgn byk:_
1. bila minum air dgn byk, kita akan dpt elak diri dr dehidrated or kekeringan
2. kerap ke tandas so kite dpt buang mineral yg x diperlukan
3. secara x lgsg kita melakukan senaman ringan kerana berulang ke tandas
bhn kedua adalah: "kurg ambil karbohidrat...ala korg pon taukan...karbohidrat tu ape?? kalo org malaysia..maksudnya nasik la...walaupon byk lg makanan yg temasok dlm kategori karbohidrat nie. amnya makanan ruji kite kan nasik...so yg nasik tu la korg kurgkan. bukan tak mkn lgsg tau cume kurgkan...gi pun kalo nak ikotkan sunnah nabi kitekan kene benti mkin sebelum kenyang. senornya...kalo kite kurangkan karbohidrat kite kene amik byk protein..yg bermaksud mkn byk ayam/daging dan sumber protein lain tp harus diingat misti kurang GULA.
MITOS:
"diet dgn buah x la bgs. klu mkn buah yg berwarne pun x baik sbb byk gule. klu mkn dengan byk ia bolh menjejaskan kesihatan krn gula yg berlebihan akan ditukar kpd KANJI dan akan disimpan sebagai"LEMAK" jika kita tidak guna. so diet hya dengan memakan buah2 hya menyiksa diri kerana tepakse berlapar. jgn berlapar untuk turunkan berat badan, kerana ia hya siksa diri kamu tue...ape yg perlu ialah pemakanan seimbang.
bahan ketiga adalah: lihat pada aktiviti harian kite:_
1. sekiranya korang jenis yg suke sarapan tp malas nak makan tghri...mulakan hr korg dgn ambik sarapan yg berat.
kite boleh makan 3 kali sehari semase program diet nie, tp kenela berbeza setiap hidangan.
untuk makan tengahari:
  • boleh makan berat, jika krg suke ayam makanla ayam dgn byk. tp jgn makan kulit tau. lengkapkan hidangan korg dgn sumber vitamin spt sayuran dan buah2an.

untuk makan malam:

  • jgn makan terlalu berat.
  • jgn makan terlalu lambat.
  • seeloknya korang makan sup sayur, kalo lapar sgt blh kot mkn nasik putih tp sikit la. jgn la melantak nasik tue sampai tahap kebuluran...hehehe! or aku rse la boleh kot makan roti.

bahan yang keempat adalah: korang kene la pantang skit...bekorban skit...korg kene buang habit minum coke, pepsi dan minuman bergas yg lain la...mmg pyh gak kan...tp korg dan aku sekali kenela buang habit yg memang da sure2nye tak bgs utk kesihatan.

seringkasnye...korang kene:

1. minum air kosong dgn byk

2. kurgkan pengambilan karbohidrat

3. kurgkan pengambilan gula

4. hentikan tabiat minum minuman bergas.

Thursday, June 4, 2009

CoOOTTiii SeKolah LaGiii....

sudah lama rasanya aku tidak menulis di sini...rindu rasanya! rasenye pasni akan hari2 la aku menulis di sini...ye la sekarang da cuti dan aku pon da hbs final exam...so aku da benar2 free dalam 2 minggu nie...(huh...padahal ade fail yg perlu aku bereskan...tp balik sekolah nanti br aku siapkan...sebolehnya aku nak menikmati hr cutiku ini dengan sebaek2nya.
Yang paling merosakkan mood cuti kali ini adalah aku ditugaskan sebagai guru pengiring untuk program pemusatan UPSR. dalam surat kate guru pengiring wajib berada dilokasi pada waktu malam. yang aku hangen tu, aku tak tau pon aku bertugas...soalnya aku bercuti seminggu lbh awal dr cuti sekolah kali nie...bukan disengajakan pon...dah aku kene menduduki final exam! tetibe best friend aku fatin call suruh gi amek surat kat rumah die...aku ingatkan surat ape...kalo aku tau surat tu surat "POYO" tue dah aku suruh fatin bakor je surat tue...huh sungguh menyesakkan dada je...!mentang2 la aku bujang sesenang aje dorang naikkan name aku...hish satu diskriminasi untuk orang2 bujang cam aku! betul2 merosakkan mood cootttiii aku.
Tapi sebelum tarikh 8hb, aku nak menghayati keindahan cuti ku ini. hehehe! bior pon mungkin dalam rumah nie aje. 6hb best friend yg 1 lagi kawen...name die kate. harap2 die akan berbahagia. aku tak tau lagi nak beli hadiah ape. nanti la aku tya kat YUP, member kamceng lg 1...ingat nak ajak die gi beli hadiah sesame. alamak....anak buah aku da memanggil la...nak ajak gi makan nasi ayam kat "Malaysia nasi ayam la tue"....kapok la duit aku yg memang da nyenyawe ikan nie"....ok la type off!

Tuesday, May 12, 2009

selalu benar kita mendengar ungkapan bahawa mimpi itu mainan tidur. ada kebenaran dan ada salah pada ungkapan itu. mimpi sebenarnya berkait rapat dengan kehidupan kita seharian. kadangkala mimpi boleh menjadi satu alamat dan boleh jadi juga sebagai satu peringatan. itu cuma pendapat saya..hehehe!
tuan penasihat aku cakap dia tak percaya pada mimpi...hehehe! memangla...kita tak la boleh percaya pada mimpi. teringat aku pada mimpi aku pasal dia hari tue. tadi mase dia call aku, aku da ceritakan sikit pasal mimpiku itu. tapi takla sepenuhnya. kerana ia bakal memalukan aku. hihihi! actually da 2 kali aku mimpi pasal die. sekali mase mule2 kenal die(hehehe...bior pon dalam HP je) dan ynag kedua, khamis minggu lalu. yang pastinye, kalo die tau ape yg aku mimpikan, pasti cume akan memalukan aku jer...

Tuesday, April 28, 2009

Tugas Guru

kemarin aku rasa penat sekali...kelasku bermula dari jam 8am-10am...non-stop...!memang setiap isnin jadual kelasku sepeti ini, kepenatanku ini mungkin disebabkan oleh kuliahku hari sabtu dan ahad yang sampai petang...apatah lagi subjeknya adalah "Bahasa Inggeris"....penulisan akademik...(pensyarahku cakap yang this sem, BI kami memang Heavy).

Kelas pertamaku adalah murid tahun 4(dua masa), mata pelajaran al-Quran kemahiran bacaan. alhamdulillah anak2 itu dapat membaca dan sekurang-kurangnya dapat menyebut dengan baik dari segi makhraj huruf dan tajwid biarpun teknik pengajaranku cuma BIG(bacaan ikut guru) kerana murid2ku buta al-Quran...hehehehe!. jam 9am, tiba pula giliran kelas tahun 3, mata pelajarannya adalah al-Quran dengan kemahiran yang sama seperti tahun 4 tadi. ada seorang anak muridku yang biarpun sudah 10 kali aku membetulkan kesalahan bacaannya, tetap juga sama...anak2 yang lain sudah dapat menyebutnya..cuma dia sja yang susah sekali diajar...padahal ayatnya cuma ayat kedua surah al-Humazah yang berbunyi "Al-Lazii Jama a Maa lau wad dadah..". Muridku itu akan membaca ayat itu seperti ini "Al-Lazii Ja a ma a....sudahnya bg mengelakkan kepelikan bunyi bacaan ketika aku menyuruh murid membaca secara tartil, aku menyuruhnya diam sebentar apabila membaca ayat kedua itu.

sesi kedua sesi P&P bermula pada jam 10.20, kelas tahun 1...kemahirannya adalah IQRA'. aku berbagi tugas dengan ustzah J-Qaf. dia ajar murid yang masih berada di Iqra 1 dan aku mengajar murid yang berada di Iqra 2 dan 3. kelas tahun 1ku cuma ada 11 org jer, 1 orang iqra 3, da masuk page akhir iqra 3, 4 orang iqra 2. kelas seterusnya adalah tahun 2, kemahirannya adalah bacaan dalam solat iaitu doa iftitah...huh...kelas ini la yg membuat aku hampir2 bertukar menjadi singa...hehehe! sukuuuuurrr la nak...aku tidak sempat bertukar menjadi singa tetapi ku ubah dalam bentuk yang lain iaitu aku menyuruh dua murid perempuanku yang sudah hafal menggulung buku teks al-Quran seolah2 seperti "Healer", lalu aku menyuruh mereka membaca kalimah "Wasubhanalloohi bukratau wa asiila" ditelinga murid2 yang masih belum dapat menyebut kalimah itu dengan baik. bile dua ustazah kecil itu melaksanakan perintahku, aku hampir tergelak dan as a cikgu mereka, aku berusaha sedaya mungkin untuk menahan ketawaku dari keluar. boleh tahan garang juga kedua ustazah kecil itu. yang lucunya muka anak muridku yang masih belum hafal itu kecut dengan mereka berdua.hahahaha! jam 11.50-12.20 adalah giliran murid tahun 5, kemahirannya adalah azan & jawab azan...alhamdulillah anak2 itu dpat melaungkan azan walaupun masih perlu diperbaiki lagi. ketika mengajar jawab azan pada kalimah "Haiya Alas Solah& Haiya alal Falah" yang harus di jwab dengan kalimah "La haula wala Quw wata il laa bil laa hil aliy yil aziim"...aku menggunakan teknik "Healer"(aku saje je gelar teknik nie teknik Healer, sebab dalam teknik pengajaran tiada teknik ini) kerana setelah tiga kali mengajar lafaz ini, anak2 itu masih belum bisa menyebut dengan baik...hehehe...saja aku mendera telinga mereka sebagai pembalasan kepada penderaan hatiku. alhamdulillah anakku itu akhirnya dapat menyebutnya dengan baik. kelas yang terakhir adalah kelas tahun 6, mereka ku ajar bacaan dalam solat. beberapa org dalam kelas ini sangat mendera hati dan perasaanku, apetaknye dari bulan Januari sampai la sekarang, bacaan doa iftitah pn tak lepas lagi, syukur la murid yang lain sudah masuk doa qunut dan sudah yg hafal keseluruhan bacaan dalam solat. hari jumaat ini mereka yang sudah habis hafal bacaan dalam solat akan buat mali solat. yang aku risau sekarg nie adalah bebudak yang masih tak lepas lagi bacaan dalam solat. Target aku adalah sebelum tahun 6 ini melangkah ke form one iaitu masih menajdi muridku, aku mahu mereka sudah tahu solat, selepas hbs tahun 6, sekurang-kurangnya mereka sudah tau solat...sama ada meraka solat atau tidak selepas ini, wolluhu a'lam...terpulang la pada didikan ibubapa dan cikgu yang seterusnya kerana sekurang-kurangnya aku sudah membekalkan meraka dengan ilmu solat walaupun mungkin tidakla terlalu sempurna.

untuk pengajaran hari selasa pulak...nanti aku cerita kalo ade mase...

Wednesday, April 22, 2009

Tuan Penasihat 25%

sebenarnya aku selalu tertanya2 macamna la agaknya rupa Tuan penasihatku itu...adakah sekiut Bear ini..., hatta nama sebenarnya pun aku masih belum tau walaupun sudah 2 tahun usia persahabatan kami. yang tak adilnya dia da tau nama sebenarku, cit...itu pun pasal aku terlepas cakap....kalo nak tunggu dia tersasul menyebut namanya sendiri...hmmmm...kempunanla...sebab tuan penasihatku itukan BIJAK orgnya...dan walauapapun rupa parasnyabagi aku, tuan penasihatku itu tetap hensem and wannnnnngggggiiiii....sebab dia pakai minyak wangi POLO....hihihi!
Doa Buat Diri-Tuhanku

Seandainya telah KAU catatkan
Dia Milikku...Tercipta untukku, buatku...
Dekatkanlah ia padaku
Titipkanlah Kemesraan
Di antara Kami
Agar Kebahagian itu abadi

Dan....
Tuhanku Yang Maha Pengasih
Seiringkanlah Kami
Ketepian Sejahtera
Tetapi...Tuhanku...
Seandainya telah KAU takdirkan
Dia Bukan Milikku
Bawalah dia jauh dariku

Anak Buah


















kak long Aza(tudung Coklat) & kak Ngah Izza@ adik(Tudung Purple)






ADAM ( mase umur 6 hari)





ADAM (mase umur 2 minggu)






budak2 kiut nie anak buah aku, sekarang aku da ade 5 org anak buah...3 nieces and 2 nephew...lagi dua org tu aku nak masuk kan nanti coz time aku upload pic dorg, pic dorang kat pen drive aku yg satu lagi(sekrg da jd milik adik aku merangkap ibu pada budak kecik yg pakai tudung purple tue).....yang takde dalam blog aku nie name die abang Long Adib ngn baby Risya(Zulfa Batrisya)...baby Risya nie baru umur 2 minggu...lom kenduri cukur jambul lagi...
insyaALLAH dalam bulan 5 nanti....yang aku nie pulak entah bile la nak ade anak sendirik! hihihi....bak kata tuan penasihat ku, biar lambat asal selamat.....!(pstttt!!! kalo tuan penasihat sedang melayari blog nie, jgn lupe bace tajuk assignmnt oh assignmnt)






















kenangan sekitar Interim 09



time nie, i ngn dua member kamcengku "Yup" & "Kate" tgh pilih baju rasmi untuk kelas kami. Kate jadik model kami untuk menggayakan baju tue...nie antara aksi2 Kate...hehehe!




"kate" da nak kawen bulan 6 nie..nie kalo die tau aku in kan pic die kat blog aku nie maunye aku kene sumpah seranah....hehehe! lantak la...nti kalo die da mengandung...aku plan nak bagi die tengok gambar nie....hihihi!



nie pula gambar sebelum majlis bermula...masing2 sibuk ngn tugas masing2...




pic yang nie pulak adalah antara model2 interim...heeeee!




Pentas/backdrop design by Puspa....











and this is me...

















































































Thursday, April 16, 2009

DiBius Cinta

Kau membiusku dengan cinta
Cinta yang malu kukatakan
Kau membiusku dengan cinta
Sampai aku tak bisa berkata
Kau membius sampai aku jadi sering melamun
Memikirkan kita bisakah bersama
Aku dibius Cinta
Cintamu yang tak ada tandingan
Namun mungkin tak bisa
Entah ku tak tahu…oooh
Kita yang malu hati
untuk mengakui saling cinta
Usaha sekeras hati bersama selamanya
Aku dibius cinta…
Kau membiusku dengan cinta
Cinta yang malu kukatakan
kau membiusku dengan cinta
sampai aku tak bisa berkata
Kau membius sampai aku jadi sering melamun
Memikirkan kita bisakah
Kita yang malu hati
untuk mengakui saling cinta
Usaha sekeras hati bersama selamanya
Aku dibius cinta…
Aku dibius cinta…
Aku dibus cinta…

Thursday, April 2, 2009

praktikal oh praktikal

2. april. 2009
kenangan menjadi pengacara majlis semasa praktikal hari itu masih jelas tergambar di ruang mindaku...hehehe! apetaknye, lom penah lagi aku menjadi pengacara untuk program yang penuh ngn protokol. sudah pasti banyak kesalahan yg ku lakukan pada pengalaman pertamaku ini. salah satu yang terkesan adalah aku dan memberku "kate" lupa untuk mengucapkan "terima Kasih". tapi yg aku heran, member2 ku yg lain tidak pula menegur atau sekurang-kurangnya memberikan hint agar tidak lupa mengucapkan ucapan penuh nilai itu. padahal ianya melibatkan markah kami semua.
memang banyak kepincangan semasa program kami hari itu, thanks to Allah kerana berkat dariNya program itu dapat juga berjalan sehingga tamat, dan kami meenerima ucapan tahniah dari YDP PIBG. sungguhpun pensyarah interim kami en Azmi Jumat terkesan beberapa kepincangan protokol. alhamdulillah kami dapat markah "B" untuk assignment ini. syukurla...daripada dapat C.
walauapapun sudah tercatit banyak sejarah dan memori yang ku kira indah juga semasa program kat SMK Nambayan Hari tue. seronok sebenarnya. apatah lagi semasa motivasi bersama en norhasdi hassan@pakboi. tersentuh hati semasa mendengar ceramahnya yg berkisar mengenai jasa ibubapa. sebagai pengacara majlis sudah pasti aku cuba menahan airmata dr turun berlinang, bukan takut mascara atau eye shadow cair tp takut nti suara jadi sengau pula...hehehe!
andaila aku diberi peluang sekali lagi untuk mengacarakan kembali majlis itu, sudah pasti akan ku lakukan dengan lebih baik lagi. tapi ape nak buat peluang tidak semestinya selalu kita dapat...saat ini mahu saja aku berharap ade doraemon agar dapatku pinjam pintu masanya untuk megubah perjalanan majlis semasa aku mengacarakan program motivasi itu. satu kebenaran yg nyata doraemon itu cuma katun jepun kat ntv 7...jd selamat la si Doraemon comel kiut gendut itu dari menjadi mangsaku.
satu kebenaran yang nyata, memang benar ungkapan "pengalaman itu mengajar dan mendewasakan kita"...apa yang telah berlaku isnin yang lalu sebenarnya telah menjadi satu sejarah dalam lipatan hidupku dan kukira semua kawan2 sekuliahku juga. kita belajar dari sejarah, sejarah sebenarya jika dihayati dan di dalami maksud tersirat dan tersiratnya sudah pasti banyak pengajaran yang dapat kita ambil agar menjadi panduan dan iktibar dalam pemnduan hidup.
tapi sayangnya konsep beljar sejarah kat malaysia ini sangat membosankan. para pelajar ditekankan dengan ingatan terhadap fakta. konsep pengajaran sejarah di malaysia adalah "sejarah itu satu pelajaran". sedangkan sejarah sebenarnya harus dikupas, ahrus dihayati kemudian dijadikan iktibar, bagaimana? dengan membawa pelajar berfikir kenapa sesuatu peristiwa itu terjadi...tanpa perlu mengingat fakta. kemudian membawa pelajar berfikir apa penyebab peristiwa itu terjadi, bukan berdasarkan fakta tetapi melalui penanggapan dan pengamatan mereka serta kritikan berdasarkan fikiran dan pandangan murid sendiri. pada saya jika pelajar sekolah menengah di ajar melalui cara ini sudah pasti pelajaran sejarah menjadi seronok sekali.
bukan apa, aku teringat zaman sekolah menengah dulu, sungguhpun aku memamg meminati sejarah tetapi kerana cara pengajaran cikgu sejarahku membuatkan sejarah itu tidak hidup. tetapi setelah aku berada di alam Universiti, dan megambil degree dalam bidang sejarah, baru aku terasa nikmat belajar sejarah. aku belajar sejarah yg hidup. masa semester 1 dulu, pensayarah kami en Nordie membawaku ke corak pengajaran sejarah yang hidup...kumpulan ku diberi tajuk "wajarkah dato on keluar dari UMNO??". lalu aku cuba sedayaa upaya mencari fakta sejarah semasa zaman dato on, agar aku dapat mengupas tajuk kumpulan kami dengan menggunakan pandangan kami sendiri. syukur alhamdulillah kumpulan kami adalah antara kumpulan yang terbaik masa itu.
teknik pengajaran sejarah seperti en Nordie ini sebenarnya mampu membawa pelajar untuk memahami sesuatu sejarah itu dengan baik. pertama: secara tidak langsung pelajar akan meneroka @ membaca banyak buku untuk mencari fakta sebelum dapat mengupas tajuk dengan pandangan sendiri. kedua: pelajar dapat memberikan pandangan sendiri tentang sesuatu peristiwa sejarah.
wollohu a'lam...kerana setiap individu itu berbeza pendapatnya kan. harap2 satu hari nanti matapelajaran sejarah ini akan menjadi satu maatapelajaran yang sangat diminati pelajar. apatah lagi ada ura-ura mengatakan tahun 2010 matapelajaran sejarah akan di ajar di sekolah rendah...